Dags att skärpa miljökraven vid upphandlingar

Relativt klimatsmart delmoment av en entreprenad i Berlin tidigare i vår.

Lite ironiskt inledde jag mitt inlägg i debatten om miljökrav vid entreprenader med att det är glädjande med stor massmedial uppmärksamhet när vi diskuterar livsavgörande frågor som klimat och miljö. GP har aldrig sänt web-TV live från fullmäktige tidigare. De valde att göra det när krogarnas serveringstillstånd debatterades.

Utan att förminska alkoholfrågan eller det engagemang det har orsakat bland medborgarna dristar jag mig ändå till att påstå att det fanns viktigare frågor vid gårdagens fullmäktige, även om dagordningen bara innehöll 12 punkter. Miljökrav vid upphandling av entreprenader var en sådan fråga. Inte minst då det som den 19 april borde ha blivit förstasidenyheter världen över i stället blev notiser.

Yvo de Boer, tidigare chef för FN:s kliatförhandlingar, sade:

– Tvågradersmålet är utom räckhåll.

Jag tar det igen:

– Tvågradersmålet är utom räckhåll.

Världens ledare har skjutit de viktigaste årgärderna till efter 2015 och vi kan ha missat det fönster mänslkigheten har för att få utsläppen av växthusgaser att minska tillräckligt snabbt för att undvika att ett organiserat samhällsliv blir omöjligt på stora delar av planeten.

Detta besked kom samtidigt som allt mer vetenskap tyder på att tvågradersmålet inte är ett alternativ. Klimatförändringarna måste hållas under 1,5 grader. 1,5 är det nya 2 kan man säga.

Generösa tolkningar av åtgärderna som kom från det senaste fiaskot i FN-förhandlingarna – klimattoppmötet i Durban 2011 – ger vid handen att klimatförändringarna möjligtvis kan stanna vid fyra grader.

Ett toppmöte Sveriges miljöminister Lena Ek (C) för övrigt kommenteradeol med orden:
– Helt underbart, detta vågade jag aldrig hoppas på.

Med sådana världsledare och en sådan regering måste vi städer ta en ledande roll i omställningsarbetet. Och i Göteborg är det denna församling som måste ta ansvaret. Och ansvaret måste tas denna mandatperiod. Någon gång under nästa mandatperiod stängs fönstret för när det är möjligt att hålla klimatförändrinagarna under 1,5 grader.

Det är därför jag yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag att uppdra åt trafiknämnden att utarbeta tillägg till de föreslagna miljökraven för att öka möjligheten att klara stadens miljömål och främst klimatmålet: hållbara och rättvisa utsläpp av koldioxid.

Arbetsmaskiner bidrar starkt till den dåliga luften i Göteborg. Entreprenader genererar också ofta stora utsläpp av växthusgaser. Därför behöver miljökraven vid entreprenader skärpas och därför är det så angeläget att trafiknämnden får uppdraget att ordna upp förslaget.

För att citera ännu en centerpartistisk minister, jordbruksminister Eskil Erlandsson i en riksdagsdebatt om tidelag: ”Låt mig ta några exempel.” Slut citat.

Under kraven på personbilar som används i förslaget anges kravet 200 g CO2/km. Många miljöbilsdefinitioner innehåller idag 120 g CO2/km. Det är orimligt att låta entreprenader gå till så dåliga bilar. Varför skall entreprenörer överhuvudtaget få använda fossila bränslen när de kontrakteras av Göteborgs Stad?

När det gäller olika EU-standarder för tunga fordon lägger man sig oerhört långt efter. För upphandlingar efter 2014 har kraven förslag från 2005. För arbetsmaskiner är delar av standarderna från millenieskiftet.

För första gången höll jag med Martin Wannholt (M) i allt han sade när han beskrev vikten av att vi måste skärpa miljökraven vid husbyggnationer. Jag utgår från att trafiknämnden också tänker på detta när de skärper miljökraven.

Lyssna på eller ladda ner mitt inlägg:

Alla handlingar från dagens sammanträde hittar du här.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: