Fler upphandlingar ökar risken för mutor

Monika Djurner (V)

Monika Djurner (V) belyste problemen med den bristande offentligheten i privata företag när Göteborgs Stads policy mot mutor diskuterades i kommunfullmäktige. Den bristande öppenheten i privata verksamheter ökar risken för mutor. Det ög även upphandlingar i sig. Därför frågade Monika de borgerliga varför de är så angelägna att privatisera verksamheter eller lägga ut dem på entreprenad.

Du kan lyssna på eller ladda ner Monikas inlägg här:

Jag följde upp Monikas inlägg med bl.a. risken att vi förtroendevalda blir mer lojala med den kommunala apparaten än folket som har valt oss. Det är därför vi i Vänsterpartiet har partiskatt och föreslagit att kommunalrådens löner skall sänkas.

Dessutom tipsade jag övriga fullmäktige att, som jag själv, redovisa alla arvoden och förmåner på en blogg. Det skapar en öppenhet och folket kan själva avgöra om jag gör rätt eller fel. Kolla in min sida om gratis kalorier och andra förmåner.

Lyssna på, eller ladda ner, mitt inlägg här:

Alla handlingar från kvällens fullmäktige hittar du här.

Läs alla mina inlägg om demokrati, mutor och kommunfullmäktige.

Kommentera

