De borgerliga skattesänkningarna förvärrar utsläppen av växthusgaser

Rikard Warlenius artiklar inspirerade mitt inlägg.

Inför min huvuddebatt om miljöpolitiken i budget 2013 läste jag klimatforskaren Rikard Warlenius artiklar om skattesänkningarnas klimateffekter. Det var också något han pratade om på världskulturmuseet i maj.

Borgarnas skattesänkningar är förödande för klimatet. De 256 miljoner de vill överföra från gemensam till privat konsumtion orsakar i runda slängar 15 000 ton växthusgaser. Rikard Warlenius siffror kommer från en studie från Stockholm Environment institute som Världsnaturfonden lät publicera och regeringens statistik. Kort kan man säga att hushållen står för 76 procent av konsumtionens klimatutsläpp och den offentliga sektorn 14 procent. Jämför man med statsbudgeten får man en koldioxidintensitet på runt 70 ton koldioxid för varje miljon kronor som används till privatkonsumtion. Att jämföra med 19 ton för varje miljon som offentliga sektorn använder. För varje miljon som överförs från offentligt till privat ökar utsläppen med 33 ton koldioxid.

Nu går det inte att räkna så exakt med genomsnitt. Det beror naturligtvis på vilka skatter som sänks etc. Men det ger en fingervisning om att skattesänkningar är av ondo även för klimatet. I synnerhet som de borgerliga betonar individens ansvar för miljöarbetet. Kommunen skall inte göra så mycket utan främst göra det enkelt för medborgarna att agera rätt.

Lyssna på på mitt första inlägg här:

Lyssna på mitt andra inlägg här:

Nu är inte utsläppen rättvisa. Miljöbelastingen är starkt kopplad till inkomst och kön. Professor John Holmberg brukar säga att en ökning av inkomsten med tio procent ökar energiförbrukningen med åtta procent.

Jag frågade borgarna hur de tänker sig att Göteborgs överklass skall kunna ta ansvar för sin konsumtion efter skattesänkningen när de inte gör det idag, trots att de har alla förutsättningar för att göra det. Jag fick inget svar.

Vi vet redan hur snett skattesänkningen 2008 slog. Samma sak gäller miljöbelastningen. De två rikaste tiondelarna fick mer än hälften av skattesänkningarna. Samma sak med miljöbelastningen. Det är så typiskt borgerligt hyckleri att ansluta sig till stadens klimatmål om hållbara och rättvisa utsläpp och sedan föra en ekonomisk politik som ökar utsläppen och gör dem mer orättvisa.

Skattesänkningens-klimatbelastning

Alla budgethandlingar hittar du här. Läs alla mina inlägg om klimatbudget 2013 och kommunfullmäktige. Vill du skriva ut egna skyltar finns de här, här och här.

2 Comments

Lägg till →

  1. Om alla blir hårt beskattade har ingen råd med privat bil. Vill kommunisterna att folk skall cykla eller gå två mil till jobbet ?
    Ännu ett totalt verklighetsfrämmande förslag. Sverige o Europa har långt till Kinas situation. Men det är ju kommunistiskt så det är väl bra ?

    • Jöran Fagerlund 22 februari 2014 — 20:17

      Kina är väl snarast att betraktas som en statskapitalistiskmdiktatur nuförtiden. Alla stora transnationella företag är ju etablerade där och exploaterar den förtryckta befolkningen.

      Bara för att jag då och då cyklar två mil till mina kunder betyder det inte att jag, eller Vänsterpartiet, anser att alla skall cykla till jobbet varje dag. För mig passar det ofta bättre att baka in dagens motion i transporten än att hitta tid att motionera efter jobbet. Nästan lika ofta som jag cyklar åker jag dock kollektivt. Ibland tar jag även elbilen från Gårdstens elbilspool.

Kommentera

