Med borgerlig politik växer klassklyftorna och därmed midjemåtten

Anna Gül Ogbeide (V) pratade funktionshinder…

En av de märkligaste debatterna är den som behandlar äldreomsorg, individ- och familjeomsorg, folkhälsa och funktionshinder på en och samma gång. Eller det kanske inte är så dumt ändå. Det var oerhört få repliker i den debatten.

Monika Djurner inledde debatten med att prata äldreomsorg och behovet av verklig valfrihet för de äldre. Borgarnas valfrihetsmodeller handlar snarare om företags rätt att välja gamla att tjäna pengar på än om valfrihet för de äldre. Anna Gül Ogbeide fokuserade på funktionshinder.

…och Monika Djurner pratade om äldreomsorg.

I mitt inlägg fokuserade jag på folkhälsa och de borgerligas ekonomiska politik som vidgar klassklyftorna och därmed också vidgar midjemåtten. Lyssna på mitt inlägg här:

Förra året sade jag nästan samma sak. Och visade nästan samma bilder:

Inget samband mellan hälsa och genomsnittlig inkomst…
…men mellan jämlikhet och hälsa.
Åtstramningspolitiken sedan 1991 i en bild.

Alla budgethandlingar hittar du här. Läs alla mina inlägg om folkhälsabudget 2013 och kommunfullmäktige. Vill du skriva ut egna skyltar finns de här, här och här.

Kommentera

