Diskussion om jämställd trafik – genrep inför Almedalen

Hanna Olovson, Jordens Vänner.

Bloggandet har blivit lidande den senaste tiden. I tisdags var jag i alla fall hos Jordens Vänner för att deltaga i Resan mot ett jämställt samhälle – en interaktiv workshop om trafik och genus. Nu blev det inte så interaktivt som planerat utan mer ett föredrag och efterföljande paneldiskussion. Men paneldiskussionen blev mer interaktiv än vanligt. Den kretsade kring publikfrågor.

Vi var tre i panelen: Stina Svensson (F!), Lars Engen (V) och jag. En optimal sammansättning av alla politiska församlingar skulle jag säga 66 procent Vänsterpartiet och 33 procent Feministiskt initiativ. Vänsterpartiet var också rejält förstärkt med Anjelica Hammersjö och Kent Österberg i publiken.

 Nu är det lätt att ta billiga politiska poänger av att de andra partierna inte dök upp men jag tycker att det är ännu värre att de sällan har en jämställdhetsanalys när de fattar trafikpolitiska beslut. Alla partier utom Vänsterpartiet var t.ex. för K2020 som innebär att biltrafiken ökar. Regionförstoring omhuldas av alla utan jämställdhetsanalys. Det är främst män som har möjlighet att höja sina löner genom ökad pendling.

Hanna Olovson, Jordens Vänner, och Ian Fiddies, Klimataktion, höll intressanta inledningar. De presenterade även den workshop som aldrig blev av. Jag ser fram emot att deltaga i deras workshop i Almedalen nästa vecka. Tisdagens evenemang var lite av en generalrepetition.

Idag skriver jag för övrigt i Flamman om Peace Boat som jag skrev om här i tisdags.

Läs alla mina inlägg om feminism, jämställdhet, miljö, trafik, klimat, Almedalen och Almedalen-12. Liknande inlägg:

1. Stadens jämställdhetspolicy tycks ointressant för de andra partierna så här fyra år efteråt

2. Röd politik för en grön miljö

3. Brist på jämställdhet på kunskapsseminarium om Västlänken

4. Socialdemokraterna och Miljöpartiet i miljönämnden gör som Reinfeldt ändrar rapporteringen i stället för verkligheten

5. Att det skall vara så svårt att prata klass och kön i miljöfrågor

One Comment

Lägg till →

  1. V och F! i skön förening med några andra ”klimataktivister” och dito ”-alarmister” som lever på att skapa synd och skuld hos resten av medborgarna och att mha ”vetenskap” skapa rättfärdigande för sin egen ”makrobiotiska” politik..

    Jag förstår varför de andra partierna inte ansåg det mödan värt att slösa tid på en sådan ”sektsammankomst” för inbördes beundran!

Kommentera

