Besök vid soppkök för hemlösa

Den enda bild som fanns kvar på minneskortet när jag kom hem: Mats Pilhem (V) pratar med arrangörerna.

Soppkök Göteborg, ett initiativ från olika privatpersoner i Göteborg, hade bjudit Göteborgs politiker att besöka dem på Gustav Adolfs torg idag. De ville visa sin verksamhet som består i att dela ut mat och kläder till behövande.

Detta var tredje gången de gjorde detta och syftet är att belysa frågan och skapa en diskussion. Dessa tillfälliga utdelningar ger ingen stabilitet åt de hemlösa. Samtidigt fick de idag ett nytt ställe att gå till och många fick några nya klädesplgg.

När Aron Mathiasson, Mats Pilhem, Johan Zandin och jag var där vid tvåtiden hade inga förtroendevalda från andra partier varit där.

Vi fick givande samtal med flera av arrangörerna och jag hoppas att deras engagemang kan bidraga till diskussionen om hemlöshet.

Dagens besvikelse var att endast en bild fastnade på minneskortet. Märkligt. Mina Sandisk CF-kort har aldrig svikit mig sedan jag skaffade digitalkamera 2006. Tråkigt eftersom jag lovade arrangörerna bilder. Nåja, en bild får räcka även om den inte ens blev helt skarp.

I mars uppmärksammade GP soppköket. Man kan följa verksamheten på deras blogg, Facebook eller Twitter.

Läs alla mina inlägg om kommunfullmäktige i Göteborg.

 

7 Comments

Lägg till →

  1. Bengt – Jag kan förstå din tanke. Dock jobbar jag både volontärt på Café Trappaner som är ett ställe där Hemlösa kan gå och äta sig mätta, få kläder, hjälp med boende för natten och prata OCH är engagerad i Soppkök Göteborg. Soppköket behövs för att skapa en medvetenhet och uppmärksamma allmänheten på att Hemlösheten är ett stort problem. Genom att synas kan vi inte bara hjälpa hungriga och frusna människor utan bostad utan även sprida kunnskap om hur man kan engagera sig långsiktigt genom volontärarbete eller bara skänka kläder nästa gång man rensar garderoben – tvivlar på att någon engagerar sig för att få en ”Ego boost” men alla som bryr sig om sina medmänniskor och engagerar sig förtjänar massor med beröm!

  2. Bengt – vet inte vad du menar med ”ego-boost”, men när man tröttnar på hur det ser ut runt omkring en, vad menar du att man ska göra?
    Sitta kvar hemma i soffan och fortsätta vänta på politiska initiativ? Soppköket är återkommande, och syftar till att sätta en nagel i ögat på de som ska ta initiativen.

    • Jöran Fagerlund 26 november 2012 — 10:59

      Själv tycker jag att det är ett bra initiativ och arrangörerna sköter balanserandet mellan kommunens ansvar, övriga hjälporganisationer och kommunikation utan att göra ett jippo av det hela på ett förtjänstfullt sätt.

  3. Enstaka ”jippon” enbart för att ge sig arrangörerna själva lite ”ego-boost” ger inget i jämförelse med mera uthålliga och återkommande kontinuerliga verksamheter

Kommentera

