Klassanalysen är den moraliska basen för att kommunen skall kunna arbeta med förändrade konsumtionsmönster

Trio con Alma stod för underhållningen i år igen.
Trio con Alma stod för underhållningen i år igen.

Igår höll Miljö- och klimatnämnden årtets sista sammanträde. Därefter följde årets gratifikation, firande av de som jobbat i Stadens tjänst i 25 år.Vi hade få ärenden på dagordningen. Dessutom återremitterades två.

Det viktigaste ärendet enligt mig var förslaget att justera förvaltningens arbete med miljöprogrammet. Det mesta handlar om förtydliganden som t.ex. ändra ”dubbdäcksavgift” till ”dubbdäcksskatt”. En skrivning var dock oroande: att ev. ta bort åtgärden att följa upp det ekologiska fotavtrycket per primärområde. Jag har full förståelse att man kan behöva justera måtten om de inte är relevanta. Göteborg har 96 primärområden med runt 5000 personer i varje. Måhända är det för små områden när statistiken till stor del består i nationella genomsnitt.

Samtidigt är det av största vikt att ha en klassanalys om staden tar sig an den önskvärda och viktiga uppgiften att försöka förändra medborgarnas konsumtionsmönster. Vilka grupper orsakar den största miljöbelastningen och vilka har de största möjligheterna att ändra beteendet? Klassanalysen är den moraliska grund man kan ställa ett sådant kommunalt arbete. Jag dristar mig till att påstå att kommunala kampanjer rörande konsumtion utan klassanalys är en omoralisk gärning.

Naturvårdsverket har konstaterat ett samband mellan inkomst och miljöbelastning. Utan klassanalys är det omöjligt att nå stadens mål om hållbara och rättvisa utsläpp av koldioxid 2050. Budskapet togs tydligt emot av förvaltningen.

Utredning kring miljömåltider

Som jag rapporterade i november skrev förvaltningen i uppföljningsrapport 3 att det finns signaler på att stadsdelar har beslutat att inte köpa ekologisk mat under resten av året. De borgerliga lade därför igår ett yrkande att utreda orsakerna till detta. Inget märkvärdigt yrkande. Bara att bifalla.

Med en vikarie kunde repertoaren utökas med duetten ”Fairytale of New York” från 1987 med The Pogues och Kirsty MacColl.
Med en vikarie kunde repertoaren utökas med duetten ”Fairytale of New York” från 1987 med The Pogues och Kirsty MacColl.
 

Vi fick en principdiskussion huruvida oppositionen kunde yrka avslag på förslaget att införa en cykelförmån för våra anställda när det är ett uppdrag från kommunfullmäktige. Därför återremitterades ärendet för att juristerna skulle komma med ett klargörande.

Det andra ärendet som återremitterades var förslaget att gå över till digitala handlingar och förse de ledamöter och ersättare som önskar med en iPad. De borgerliga var inte nöjda med miljökonsekvensbeskrivningen.

Alla handlingar från sammanträdet hittar du här. Läs alla mina inlägg om Miljö- och klimatnämnden, klass, jämlikhet, klimat, miljö och konsumtion.

 

7 Comments

Lägg till →

  1. Ja du Jöran!

    Jag höll på att få stryk (!) av den ”röda mobben” och ”gatans självutnämnda parlament/proletariatets diktatur” på Göteborgs gator 2001 för att några av dessa maskerade yrkesdemonstranter tyckte att jag såg för ”borgerlig” ut…

    Varför skulle jag vilja förbjuda reklam? Jag är inte så enfaldigt dum att jag gör som någon säger åt mig att göra! Jag försöker heller inte pracka på veganer att äta kött utan låter dem äta sitt grönfoder själva. Jag låter människor köpa vad de vill, äta vad de vill, bo var de vill etc. UTAN att lägga mig i deras olika INDIVIDUELLA val.. Svårt att förstå?

    • Jöran Fagerlund 12 december 2012 — 21:46

      Om du inte har något problem med reklam, vad är då problemet med att kommunen informerar medborgarna om miljökonsekvenserna av olika konsumtionsval?

      • Kommersiell reklam är en sak! Förnumstigt, beskäftigt, förebrående och skuldbeläggande s.k ”information” från myndigheter som vill att man skall leva på än det ena, än det andra sättet allt efter politiskt (korrekt) majoritet är en helt annan sak och närmar sig FÖRMYNDERIET från Socialstyrelsen på 70-talet! Kampanjen ”6-8 skivor bröd per dag” kommer du väl ihåg.. 😉

        • Jöran Fagerlund 12 december 2012 — 21:59

          Du föredrar alltså odemokratiska kommersiella företag framför demokratiskt valda församlingar eller myndigheter som jobbar åt dessa. Själv föredrar jag demokrati.

          Kampanjen med 6–8 brödskivor per dag var just en kommersiell kampanj från Brödinstitutet, bagerinäringens lobbyorganisation, och inte en kampanj från Socialstyrelsen. Även om rekommendationen om 6-8 brödskivor fanns med i en rapport, som en uträkning hur mycket bröd man behöver äta för att få i sig den dagliga dosen fibrer, från Socialstyrelsen om hälsosam och ekonomisk mat några år tidigare.

          Kampanjen utformades för övrigt av reklambyrån Hall & Cederqvist.

          http://www.dn.se/nyheter/sverige/svalj-inte-allt-du-ser-utan-kritisk-granskning

          • Kommuner, stat och landsting skall INTE hålla på med ”uppfostringskampanjer” för än det ena, än det andra! De skall INTE lägga sig i enskilda människors vardag mer än absolut nödvändigt! De skall INTE ägna sig åt värderings- och åsiktsindoktrinering.

            Har du inte läst Orwells 1984 Jöran? Det trodde jag att du hade gjort ..

  2. Ja du Jöran! Du är ibland väldigt ”rolig”!

    Som exv. ”..ha en klassanalys om staden tar sig an den önskvärda och viktiga uppgiften att försöka förändra medborgarnas konsumtionsmönster..”

    Vet du vad? När jag läste detta skulle jag nästan vilja ge dig en ”smäll på käften” men eftersom jag är en mycket laglydig medborgare och ALDRIG heller skulle göra någon annan fysiskt illa samt att jag hellre ger någon en ”omgång” verbalt så avstår jag med nöje från det ”fysiska”! 😉

    INTE NÅGON skall komma och förnumstigt, beskäftigt, mästrande skriva mig på näsan vad jag skall konsumera eller inte konsumera! Fatta! Verstehen! Capisch!

    Just kommunister, såväl röda som gröna brukar just gärna vilja göra detta.. Allt medan de själva gör precis vad de själva vill..

    Eller för att skriva så att du säkert förstår!

    Jag äter kött, kommer att fortsätta att göra det alldeles oavsett vad någon beskäftig, förnumstigt förebrående och ”duktigt redig” kommunistisk grönsaks-vegan kommer att skuldbelägga och förebrå mig för detta!
    Jag låter nämligen andra människor äta vad de själva vill (kött och/eller vegetariskt) UTAN att LÄGGA MIG I deras matvanor. Jag förväntar mig då också detsamma från andra människor gentemot mig!

Kommentera

