Nyårslöftet: nästa par vinterskor skall bli de sista jag köper

Inte i nyskick men efter lagning håller galoscherna och vinterskorna ett par år till.
Inte i nyskick men efter lagning håller galoscherna och vinterskorna ett par år till.

Så här vid årsskiftet avlägger många nyårslöften. Själv fyller jag 41 i morgon och har jag tur kan jag räkna med lika måna år till i livet. I snart 25 år har jag varit engagerad i miljöpolitik och ofta funderat kring hållbar konsumtion. 

Mitt nyårslöfte blir att fråga mig själv varje gång jag står i begrepp att köpa något, förutom det mest uppenbara om jag verkligen behöver det, är om saken kommer att hålla livet ut. Nyligen lagade jag mina galoscher, vinterskor och finskor med en tub liquisole. Troligtvis inte helt giftfritt men nu håller skodonen förhoppningsvis några år till. Det ger mig tid att både leta upp och spara ihop till ett par riktigt bra vinterskor som är lätta att underhålla och laga. Det sista par vinterskor jag någonsin köper.

På samma sätt hoppas jag avveckla min konsumtion på område efter område. Varje gång fråga mig om den sak jag står i begrepp att köpa kan räcka livet ut.

Läs alla mina inlägg om konsumtion, miljö och hållbar utveckling.

3 Comments

Lägg till →

  1. Det ska jag prova på mina kängor!

    • Jöran Fagerlund 21 februari 2013 — 23:39

      Det verkar funka bra. Två tips:
      1 Det tar ett par dygn för gummit att torka.
      2 Se till att du har ordentligt stöd på insidan av skon om du lagar utifrån. Annars kan flytande gummi rinna in och stelna på insidan. Kan bli som en liten spets eller klump.

  2. Mina vinter-Ecco håller fortfarande efter 10 år! Visserligen ömt vårdade och omhändertagna men ändå!
    Inte heller var de överdrivet dyra vid inköpet så jag kan nog utnämna detta par till mitt bästa skoköp på 10 års horisont!
    Har trampat vintriga kullerstensgator i både Helsingfors, Tallinn, Riga och Oslo. Stureplan i Stockholm men mest Göteborgs saltbemängda slask.

Kommentera

