Finaste födelsedagspresenten man kan tänka sig: trängselskatt i Göteborg

Uppskattningar gör gällande att trafiken minskade med 25 procent premiärdagen jämfört med en vanlig dag.
Uppskattningar gör gällande att trafiken minskade med 25 procent premiärdagen jämfört med en vanlig dag.

Det är naturligtvis för tidigt att dra några slutsatser av premiärdagen med trängselskatt men det är upplyftande att läsa att tekniken tycks fungera och att man kan se en minskning av trafiken. Om det är för att många tar semester etc. eller om det är för skatten återstår att se i veckorna som kommer.

Trängselskatt har varit en hjärtefråga för mig sedan jag kom till Göteborg 1994 och det är lite roligt att första dagen med trängselskatt råkar sammanfalla med min 41-årsdag. Inte för att det har något samband anat än att jag fyller år på årets första vardag. Det är i alla fall den finaste födelsedagspresent jag kan tänka mig, förutom fred på jorden, stopp av mäns våld mot kvinnor och utrotande av världssvälten. Men man kan inte få allt på sin födelsedag. Allt annat får vi ordna i morgon, eller i början på nästa vecka. Låt oss nu fira trängselskatten. En riktig seger för Vänsterpartiet, miljön och kommande generationer.

Läs alla mina inlägg om trängselskatt, miljö och klimat.

Media: GP1,2,3,4, AB, SVD1,2,3,4, GT1,2,3,4, DN1,2,

15 Comments

Lägg till →

  1. Va? Vad säger du? Fixar inte trängselskatten ”fred på jorden”? När jag hörde Kia Andreasson pratat fick jag åtminstone det intrycket. Nu känner jag mig grundlurad. Avskaffa skiten och folkomrösta bums!

  2. Fint, nu har kommunen en anledning att inte längre satsa på fungerande kollektivtrafik och ett bilfritt samhälle. För om vi får dessa saker kommer inte längre pengarna in genom tullarna… Vill man ha färre bilar ska man bygga ett samhälle där ingen behöver åka bil. Att ordna det så kommunen får inkomster av att invånarna åker bil är inte rätt väg att gå.

    Avsikten var god, och de omedelbara resultatet kanske övertygar. Men klarar man inte av att se de långsiktiga konsekvenserna, då kanske det är lika bra att bli politiker. Så behöver man bara se som mest fyra år framåt.

    • Jöran Fagerlund 04 januari 2013 — 10:14

      Trängselskatterna används både till att styra trafikvolymerna och att finansiera infrastruktur, till största delen kollektivtrafik.

      Trängselskatt är ett bra sätt att satsa på kollektivtrafik och skapa förutsättningar att klara sig utan egen bil.

      Trängselskatt och kollektivtrafik räcker dock inte. Vi måste också ha en helt annan stadsplanering som utgår från tillgänglighet snarare än påtvingad mobilitet. Naturligtvis skall man ha goda möjligheter att resa men lika viktigt är att service är tillgänglig i människors närområdet så att man slipper resa om man inte vill.

  3. Varför skall man behöva betala trängselskatt för att köra från Frölunda till Torslanda
    Var finns trängseln? Är det Volvojobbarna ni vill åt??

    • Jöran Fagerlund 04 januari 2013 — 10:15

      Trängselskatterna används inte bara för att minska trängseln utan även för att minska trafikvolymerna totalt. Det är nödvändigt om vi skall klara klimatmålen och få en luft i Göteborg som inte är hälsovådlig.

      • Ja du Jöran! Hade du kunnat räkna hade du säkert kunna visa att den ”onödiga” biltrafiken kommer att minska med några ynka procent, att utsläppen av CO2 med några 10-dels procent och detta mht att Sveriges andel av den totala utsläppsvolymen på jorden väl är ca 0,3%
        Utsläppen av växthusgaser etc. från vulkanutbrott är i klassen eoner större och de kan vi heller inte göra något åt. Att som nu, binda ris åt egen rygg och ”späka” oss i tron att dessa avlatspengar skulle göra någon nytta är som att tro på jultomten! Det enda detta medför är att livspusslet för många begränsas ytterligare!

        Men vi är ju så tacksamma såå att du tänker ÅT OSS andra ovetande ”stackare” i saker som vi ju inte begriper oss på..😉

        Vi syns på folkomröstningen!

  4. Fuck you!!!! IDIOT!!

  5. Vänsterna har alltid gillat mer i skatt för flera. Argumenten för skattehöjningar är lika skruvade som osanna. Dessutom drabbas i det här fallet de som bara måste passera vägen med trängselskatt.
    Ett riktigt bottennapp !

    • Vänstern vill styra andra människors liv och leverne. Hur vi bor, äter och förflyttar oss för att nu inte tala vem som skall styra oss!

      Vi skall bo kollektivt i allmän(o)nyttan, resa kollektivt dit regimen och de styrande vill att vi skall resa när vi skall resa och med vem vi skall resa. Vi skall även äta vegetariskt för att vi skall hållas nere i bristsjukdomar och trötthet!

  6. Hur kommer det sig att en vänsterpolitiker applåderar en platt skatt som dessutom slår jävligt orättvist mot Hisingens arbetarklass jämfört med de rika i Hovås och Billdal?

    • Jöran Fagerlund 04 januari 2013 — 10:48

      För det första är inte resande i allmänhet och bilresande i synnerhet knappast en klasslös historia som det är. Det är inte så att bilar prissätts utifrån köparens inkomst. Inte heller bensin, försäkringar eller parkeringsavgifter. Vad jag vet är de flesta bötesbelopp vid trafikförseelser fasta och inte dagsböter.

      Tidiga rapporter från Stockholm visade att det var män med höga inkomster som betalade mest trängselskatt. Hur det är nu vet jag inte riktigt. Man kan tolka detta på flera sätt. T.ex. Att arbetarna ställde bilen och överklassen hade råd att fortsätta köra. En annan tolkning är att de som fortsatte köra fick betala för utbyggnaden av kollektivtrafiken som främst gynnar de som inte har råd med bil.

      Placeringen av stationerna måste utvärderas. Men jag har svårt att se att överklassen från Hovås kan ta sig in till centrum utan att betala trängselskatt lättare än Hisingsbor. En sak som ofta glöms bort i diskussionen om stationernas placering på Hisingen är att de många stationerna är till för att skydda Hisingsborna från ”smittrafik” från E6 genom deras bostadsområden. Men, som sagt placeringarna måste utvärderas och jag är inte främmande för att flytta, utöka eller ta bort stationer för att optimera effekten.

      Trängselskatten och Västsvenska paketet har på det hela taget positiv klasskaraktär eftersom det gynnar resande med kollektivtrafik. Det görs idag främst av arbetare, kvinnor, unga, äldre och invandrare.

      Dessutom drabbas världens fattiga hårdast av klimatförändringarna som följer i spåren av det ohållbara resandet i Göteborg.

      Trängselskatten är dock inte en universalmedicin och den avskaffar inte klassamhället. Göteborgs överklass kommer vi inte åt enbart med trafikpolitiken utan de måste hanteras i särskild ordning: t.ex. höjda inkomstskatter, förmögenhetsskatt och mer mjuka åtgärder som informationskampanjer om deras ohållbara och miljöförstöringen livsstil. Om du följer min blogg ser du att Vänsterpartiet och jag har lagt flera sådana förslag.

      Avslutningsvis tycker jag att klassargumentet lyfts fram av många som inte vill avskaffa klassamhället – vilket du vill – i debatten om trängselskatt. Resande får inte bli en klassfråga säger de. Det är det redan idag svarar jag och frågar varför de anser att just dagens klasskaraktär i resandet är värt att bevara.

      De som lyfter klassargumentet i debatten med mig är oftast – dock inte du – män med relativt goda inkomster som med näbbar och klor vill försvara sin egen ohållbara livsstil.

      Resande skall inte vara en klassfråga. Det anser även jag. Men jag anser också att ingenting skall vara en klassfråga. Därför vill jag avskaffa klassamhället och inte bara lyfta klassanalysen när den tillsynes försvarar mina egna privilegier.

  7. Vår BMW 550i släpper ut 340g CO2/km i stadstrafik. Trängselskatten kommer minska våra CO2-utsläpp och förhoppningsvis avsevärt korta restiden till favoritkaféet på Skånegatan. Win-win. Bort med kreti och pleti från gatorna! Höj trängselskatten!

  8. Lite mer än 9000kr tar du och dina partivänner ifrån mig varje år p.g.a denna skatten, jag är en ensamstående mamma, med två barn.
    För 9000kr kunde vi åka på en resa eller ha kul som andra familjer har.
    Men det kan vi inte p.g.a att ni infört denna straffskatt, som slår mest mot oss med minst!
    Skäms på er!
    Ps, nej alla kan inte åka kollektivt.

    • Jöran Fagerlund 04 januari 2013 — 10:56

      Det är svårt att bedöma reseekonomin om jag bara får reda på en parameter: kostnaden för trängselskatt. Den är troligtvis inte den dominerande kostnaden i bilägandet. Om du verkligen behöver bilen till jobbet och sparar mycket restid jämfört med kollektivtrafik kan du ju göra avdrag i deklarationen.

      Sparar du inte så mycket restid är detfrågan om du verkligen behöver ta bilen varje dag.

      9000 motsvarar 15–20 tankar bensin. Åker du kollektivt hälften av resorna kanske du kan spara in en del. Med månadskort kan dina båda barn åka med gratis.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: