Ingen kunde analysera samtiden som Lars Werner

Lars Werner flankeras Av Lars Ohly och CH Hermansson på kongressen 2012
Lars Werner flankeras Av Lars Ohly och CH Hermansson på kongressen 2012

Lars Werner har avlidit 77 år gammal. Hans gärning för Vänsterpartiet var livslång och betydelsefull såväl innan han tillträdde som partiledare 1975 som efter han lämnade över ordförandeklubban till Gudrun Schyman 1993. Det är med sorg jag tar emot beskedet om hans död.

För mig som blev politiskt aktiv i slutet av 80-talet var Lars Werner den förste partiledare jag kom i kontakt med. CH:s verk läste jag mig till efter hand. Det som slog mig under mina första år i Ung Vänsters förbundsstyrelse, i våra kontakter med partiledningen, var Lars Werners förmåga att analysera den politiska samtiden. Han hade kanske inte gjorde de stora analyserna av kapitalismen och de svenska ägarförhållandena som CH Hermansson gjorde i t.ex. de femton familjerna. Han hade inte heller Gudrun Schymans näsa för nyheter eller Lars Ohlys retorik. Lars Werners retorik var, vad jag minns, ganska rak och enkel. Han höll sig till traditionella verktyg som upprepning. I Ung Vänster sade vi att Lars Werner alltid i sina tal först berättade vad han skulle säga, sedan sade han det och därefter berättade han vad han hade sagt.

Lars Werner och CH Hermansson.
Lars Werner och CH Hermansson.

Det var också hans raka och enkla stil som gjorde honom så populär i breda folklager. Det sägs att han var betydligt populärare än partiet. Han var genuin och det uppskattades. Han upplevdes som den murare han en gång var även under de 29 år han satt i riksdagen.

Även om jag som förbundsstyrelseledamot från Dalarna inte umgicks direkt dagligen med partiledaren fick jag i alla fall höra honom och samtala med honom tillräckligt många gånger för att imponeras av hans förmåga att analysera samtiden.

Vila i frid Lars och tack för allt du gjort för den svenska vänstern.

Lars Ohly, Lars Werner, CH Hermansson.
Lars Ohly, Lars Werner, CH Hermansson.

Läs mer på partiets hemsida.

Media: GP, DN, AB1 2, EX, Svt1 2, SR,

One Comment

Lägg till →

  1. I jämförelse med dagens poltiska ”broilers” så var Werner en riktigt och ärlig sådan som trodde på ”sin” ideologi!
    På samma sätt som Fälldin!

    Tyvärr var dock Werner alltför länge ”befryndad” med herr Honecker & Co i DDR där valspråket ju var att: ”die Partei har immer recht!”

Kommentera

