Cyklar i fokus på Miljö- och klimatnämnden

Två av sex beslutsärenden handlade om cyklar.

dagens sammanträde med Miljö- och klimatnämnden handlade två av sex beslutsärenden om cyklar. Först beslutade vi om att införa cykelförmån för våra anställda i enlighet med fullmäktiges beslut och sedan svarade vi på en remiss om ökad och säkrare cykling till kommunstyrelsen.

Det är onekligen otidsenligt att det är så pass omständligt att ge personalen en cykel. Det räknas som en löneförmån och beskattas. Samtidigt är det viktigt att understryka att det faktiskt går att ge löneförmåner. Ibland möts man av argumentet att vi inte får ge våra anställda en cykel eftersom det inte är skattefritt. Så är naturligtvis inte fallet. Däremot kan man tycka att det borde vara en skattefri förmån. Bra i alla fall att vi äntligen har besluten på plats.

Skatteregler och möjligheten till klimatfrämjande reseavdrag var något som förvaltningen lyfte i svaret till remiss SOU 2012:70 Ökad och säkrare cykling, en översyn av regler ur ett cykelperspektiv.

Vi fick bättre resultat i årets konsultrapport om den interna kontrollen. Förvaltningen har genomfört flera av de förbättringar som föreslogs förra året. Det är angeläget att vi har en god intern kontroll. Speciellt för en nämnd vars verksamhet till största delen består av myndighetsutövning. Samtidigt skall den vara effektiv och inte hindra verksamheten onödigt mycket. En för stor kontrollbörda kan också skapa tråkiga eller i värda fall rädda arbetsplatser.

Nämnden svarade även på en remiss om implementeringen av nya EU-regler angående marknadsföringen av bröstmjölksersättning. Vi delar förvaltningens synpunkter att det borde ligga på Konsumentverket snarare än på kommunerna.

Vi fick även en intressant genomgång av buller och de hälsoproblem det orsakar. Förvånansvärt ofta anses buller vara en komfortfråga snarare än en hälsofarliga och att man får anpassa sig. Forskning visar att hälsoeffekterna består även om man vänjer sig vid bullret och inte lägger märke till det.

För övrigt är det glädjande att läsa att trängselskatterna och kollektivtrafiken fungerar som det var tänkt. Kommer nog att bli riktigt uppskattat av göreborgarna vad det lider.

Du hittar alla handlingar från dagens sammanträde här.

Läs alla mina inlägg om Miljö- och klimatnämnden.

 

11 Comments

Lägg till →

  1. Tommy Josefsson 23 januari 2013 — 22:24

    Vore bra om cyklar subventionerades till alla kommuninvånare. Det blir ju billigare än att bygga nya bilvägar. Dessutom bra för folkhälsan och miljön (luften, buller, trängseln mm).

    • Jöran Fagerlund 23 januari 2013 — 22:35

      Det viktigaste kommunen kan göra är att bygga ut infrastrukturen för cykel. Tror inte att subventioner i allmänhet är en bra lösning. Däremot är det viktigt att Göteborgs Stad och andra arbetsgivare ger bra förutsättningar för de anställda att cykla till och i jobbet.

  2. ”..För övrigt är det glädjande att läsa att trängselskatterna och kollektivtrafiken fungerar som det var tänkt. Kommer nog att bli riktigt uppskattat av göreborgarna vad det lider…”

    Njaeee.. Tror liksom inte detta!😉 Eller har du helt missat de nu mer än 50 000 Göteborgare som skrivit på namninsamlingen för en demokratiskt folkomröstning om saken! Människor som måste använda den egna bilen för att få livspusslet att gå ihop utan att försaka all sin tid på spårvagnar och bussar, väntetider, försenade och trasiga…

    Utifrån endast några få dagar kan man INTE dra några statistiskt säkra slutsatser. Absolut INTE heller dagarna heller inte är vanliga vardagar.

    Nej, för att man skall kunna dra några statistiskt säkra slutsatser måste dessa mätningar ske över en period av sinsemellan liknande dagar för att eliminera ev. bias och slumpmässigheter.

    Sedan kan dessa mätningar jämföras med tidigare mätningar som skett på samma sätt men där en av parametrarna varit annorlunda!

    Rekommenderar som jag tidigare skrivit en GRUNDkurs i statistik!

    Tänk också om ALLA som använde sin egen finansierade bil plötsligt en dag skulle ställa sig upp och KRÄVA samma kommunikationer utan mer än 50% ökad restid med kollektivtrafiken… Landet skulle STANNA och vi få ett pris
    på vad det kostar att vara utan privatbilar

    • Jöran Fagerlund 23 januari 2013 — 21:06

      Nu har jag inte skrivit ett ord om statistik. Jag konstaterar att det har fungerat som det var tänkt den korta tid systemet har varit i gång.

      Är det någon som bör läsa statistik är det väl du Bengt. För det första är 50000 en minoritet av göteborgarna. För det andra har ingen av dessa skrivit på en namninsamling mot trängselskatten. De har skrivit på en insamling för en folkomröstning. Varken du eller jag kan känna till hur många av undertecknarna som är för resp. mot trängselskatt. Allt vi vet är att de vid tiden för undertecknande var för en folkomröstning.

      • 50 000 är fler än de som röstade på ditt parti!🙂
        Då jag själv sått ute och samlat in namn så har den stora majoriteten som skrivit på varit negativa till en trängselskatt. De som varit positiva har inte skrivit på..😉

        • Jöran Fagerlund 23 januari 2013 — 21:23

          Jag har stor respekt för namninsamlingen. Det är till och med dubbelt så många som har skrivit på som de som röstade på Vänsterpartiet. Men det är inte det diskussionen här handlar om.

          Du påstår att jag inte kan statistik på grund av att jag skriver något som inte har med statistik att göra. Jag refererar till en artikel som visar att systemet har fungerat hittills. Sedan spekulerar jag att det göteborgarna kommer att gilla trängselskatten. Den som läser texten förstår att det är en gissning från min sida.

          Du för in statistik och begår sedan statistiska misstag.

          • Disukssionen handlar i grund och botten om demokrati, dvs folkstyre! Om det du skriver inte handlar om statistik men ändå påstår saker så falsifierar jag dessa mha just statistik!
            Att sedan ”alla” (som) läser dina texter gör detta utefter vars och ens egen individuella referensram, erfarenheter och uppfattningar torde även du själv vara medveten om!

            Och några ”statistiska misstag” gör jag icke!

            • Jöran Fagerlund 24 januari 2013 — 06:57

              Jo. Du drar slutsatser ur namninsamlingsmaterialet som du inte har stöd för.

            • ”..Jo. Du drar slutsatser ur namninsamlingsmaterialet som du inte har stöd för…”

              Har du stått själv och samlat in namn Jöran? Eller anser du dig vara en ”representativ företrädare” som uttalar dig i andras namn och åt andra?

              Vi ses på folkomröstningsdagen Jöran!

            • Jöran Fagerlund 24 januari 2013 — 08:31

              Mina gissningar bygger jag på erfarenheterna från Stockholm. Motståndet var större där och nu är det en kompakt majoritet för trängselskatt. Jag tror att det kommer att gå lika bra i Göteborg.

              Om det blir en folkomröstning hoppas jag att jag slipper träffa dig och andra antidemokratiska krafter som hotar folkvalda med stryk.

            • Ja du Jöran!

              Jag var faktiskt boende i Stockholm när det genomfördes en FOLKOMRÖSTNING därstädes och jag ävenså deltog i densamma! Vad jag röstade kan du nog förstå… Så detta med ERFARENHET tycker jag att du skall ”skippa” som argument.
              Då vet du nog också att folkomröstningen i Sthlm gav en svag majoritet för ett införande av tr-skatt…

              Jag har även lärt mig att det finns och fanns stora skillnader mellan Sthlm och Gbg. Inte bara det faktum att bussen eller tunnelbanan (som inte finns) går var 3-5:e minut närmast dygnet runt.
              I Stockholm finns även en trängselskattebefriad ringled – Essingeleden – som leder den genomgpende trafiken förbi INNERstaden utan att behöva betala någon ”grindslant”. Området som är belagt med tr-skatt i Stockholm är dessutom även proportioneligt sett betydligt mindre än det i Gbg. I Stockholm finns 18 båg-statione, i Göteborg 38…

              Huruvida jag skulle vara ”antidemokratisk” får stå för dig själv och dina ”gamänger”.. Samma ”gamänger” som 2001 lekte ”revolution” på Gbg:s gator och torg utan den minsta respekt för landets i demokratiska val styre och dess representativa ordningsmakt!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: