Debatten om öppen källkod och öppna filformat bordlades till i mars

Ashraf Nasseri (V) och Christian Larsson (V)

Det blev ingen debatt om min motion om öppen källkod och öppna filformat vid kvällens sammanträde med kommunfullmäktige. Den var upptagen som ärende 37 på dagordningen och vi bröt efter ärende 35 då klockan hade passerat 22.00

Mötets inleddes i alla fall med starka insatser från Ashraf Nasseri (V) och Marie Lindén (V) i debatten om en interpellation från SD om bostadsberedskapen för mottagande av nyanlända.

Christian Larsson (V) gick ut hårt i debatten om ett KD-förslag att införa en liknande modell för barnomsorgen som för vårdcentralerna i regionen. Konsekvenserna av privatiseringarna i vården har lett till att mångmiljardbelopp har tagits från välfärden till privata vinster.

– Avkastningen i välfärdsföretagen är 15 procent, att jämföra med 8 procent i övriga näringslivet, sade Christian.

Mats Pilhem (V) påpekade med anledning av debatten om kommunstyrelsens remisser att Vänsterpartiet i den kommande bolagsöversynen kommer att verka för att bolagens remissvar behandlas av styrelsen och inte skrivs av VD. Om det är tidsbrist är det bättre att presidiet eller ordförande svarar.

Fler bilder:

Ingbritt Holst (V)
Monika Djurner (V)
Annita Boije (V)
Fullmäktigesalen.
Annita Boije, Mats Pilhem, Aron Mathiasson, Monika Djurner.

Alla handlingar och ljudfiler från kvällens sammanträde hittar du här.

Läs alla mina inlägg om kommunfullmäktige och öppen källkod.

 

7 Comments

Lägg till →

  1. Öppen källkod har inte någon ansvarig! Om det går ”snett” någonstans så finns det inte någon bakom den öppna källkoden som kan göras ansvarig!

    Sedan så vet jag🙂 att dokument skapade i professionella verktyg KAN läsas av verktyg skapade i öppen källkod

    Det är som att köpa en bil utan garanntier och den enda kundsupporten är en avatar som ser ut som ”anonymous”.. Som inte hjälper dig utan hänvisar dig runt i oändlighet till du tröttnar!

    Betackar mig i övrigt för oförskämdheter!

  2. Sorry, men vad VET en ”konstnärssjäl, konstvetare” som du Jöran om öppen källkod och dito filformat?😉

    • Jöran Fagerlund 22 februari 2013 — 08:14

      En hel del. Jag är faktiskt läskunnig och kan söka reda på information. Datorer har jag använt sedan 80-talet.

      Dessutom tillhör jag ett parti med många kompetenta personer, både i och utanför fullmäktigegruppen. Motionen är, som allt partiarbete, ett lagarbete.

      Om du läser motionen och tjänsteutlåtandet ser du att det mesta och allt väsentligt i utredningen redan berörs i motionen.

      • (bror) Duktigt !😉
        Jag för min del brukar dock AVSTÅ från att uttala mig om saker rörande exv. design och konsthantverk.! Min gamla mor lärde mig nämligen att inte gapa för mycket om saker jag inte kunde! En lärdom som tyvärr alltför få fått med sig numera verkar det som!

        • Jöran Fagerlund 22 februari 2013 — 08:23

          Jag gapar aldrig om någonting. Däremot uttalar jag mig om saker jag kan och avstår att uttala mig om saker jag inte kan. Öppen källkod är en av de saker jag kan och partiet har en tydlig politik på området. Därför har jag skrivit motionen.

          Vad är problemet? Hittar du några brister i resonemanget i motionen?

          • ”Tomma tunnor” skramlar mest! Och den självförhärligande präktiga självgodheten lyser starkt igenom! Men du är nog inte den första som byggt Potemkinkulisser!😉

            • Jöran Fagerlund 22 februari 2013 — 09:16

              Tycker du något i sakfrågan? Är det fel med öppen källkod? Vad är dina skäl till att du tycker att kommunen skall lägga pengar på t.ex. Microsoft Office när det finns Open Office?
              Tycker du att det är rimligt att lägga ut handlingar som inte är i öppna filformat?
              Vart vill du komma? Att du inte gillar mig förstod jag redan när du hotade med stryk. Det behöver du inte säga igen.

One Pingback

  1. Bloggvänstern

Kommentera

