Elbilspool i Gårdsten

En vacker syn på Salviagatan.

Nu är Move Abouts elbilspool på plats i Gårdsten. Bilar finns både på ”vår sida” – Slaviagatan – och på ”andra sidan” – Kaneltorget.

Verkar riktigt lyckat. Nu när min Cecilia, tack vare västsvenska paketet, man resa kollektivt till jobbet kanske vi kan avyttra hennes etanolbil. Vi får räkna på det.

Elen produceras med solceller vid parkeringen. Jag vet inte om solcellerna täcker hela förbrukningen. Det är i alla fall uppenbart att Gårdstensbostäder ligger i framkant med hållbarhetsarbetet. De har redan solpaneler och ett vindkraftverk.

Läs alla mina inlägg om Poseidon, Gårdsten, el och transporter.

15 Comments

Lägg till →

  1. Nackdelen med bilpooler är väl att man blir utan om alla bilar redan bokats. Då blir det svårt att sticka iväg spontant. Hur är det med p-platser och p-avgifter hos er?

    • Jöran Fagerlund 09 mars 2013 — 09:29

      Nu har jag inte hunnit bli medlem ännu. Eftersom detta är elbilar finns speciella parkeringsplatser med ladduttag för just dessa bilar.

      När jag var medlem i Bagaregårdens bilkooperativ hade vi en uppgörelse med en mack att vi kunde hyra bilar där till samma pris som i kooperativet om alla våra egna bilar var bokade.

  2. Intressant projekt men så länge som elbilarna i gemen ser ut som ”bastarder” mellan engelska glass- och mjölkbilar från tidigt 60-tal ich gamla östtyska Trabanter, har en krocksäkerhet som ligger på samma O”standard” som ovan fordon samt inte orkar mer än 100 km innan de omständeligt måste laddas om så passar jag.

    Sedan så får väl försöket också dra erfarenheter av hur länge laddplatserna får vara kvar i ovandaliserat skick!

    • Jöran Fagerlund 07 mars 2013 — 19:41

      Du förnekar dig inte utan luftar friskt dina fördomar om både elbilar och oss som bor i Gårdsten.

      Om jag förstår det hela rätt är det Nissan Leaf de använder. Den har rimlig säkerhet, hyfsad räckvidd och kan bryta alla hastighetsbegränsningar i Sverige.

      • Nu läser du vad jag skriver som den Onde läser Skriften!

        Jag skulle nog vara den förste som skaffade mig en liten praktisk billig säker och bekväm el-bil om den hade en räckvidd på 200 km och inte kostade mer än 150 kkr. !

        Huruvida jag skulle ha ”fördomar” om Gårdsten och om de som ”valt”(?) att bo där kan jag bara göra jämförelser vad sammma fordon kostar i försäkring i olika områden. Den jämförelsen utfaller till Gårdstens nackdel i jämförelse med exv. Torslanda.

        • Jöran Fagerlund 08 mars 2013 — 16:30

          Men om man går med i en bilpool kan man ju få tillgång till en dyrare bil än man annars har råd med. Dessutom kan man använda elbilen till de korta resorna. Behöver man köra 20 mil på en tank kan man väl hyra en sådan bil den gången? Kollektiva lösningar är alltid bättre än privata.

          • Jöran! Människor kanske vill ha en egen bil för att den ger en såpass mycket större frihet, flexibilitet och enkelhet i livspusslet…😀

            Sedan förstår jag att du som kommunist inte anser att vanliga människor skall äga någonting utan att allt skall vara ”gemensamt”, att kollektiva lösningar skall stå över enskilda.

            Men om du då är KONSEKVENT så borde du då också förutom att göra dig / er av med Forden även sälja ditt / ert hus och flytta in i en av samhället subventionerad hyreslägenhet i allmännyttan..
            Konstigt nog är det alltid ”ledande vänsterintellektuella” som vill ha det på ovan sätt. Kanske för att de då själva enskilt skulle kunna ta del av resurser som de annars själva inte kunnat ta del av..😉

            • Jöran Fagerlund 09 mars 2013 — 09:26

              För all del. Behöver man bil dagligen får man ha bil. Min poäng var att ett kooperativ ger ökad flexibilitet och tillgång till bil för de som inte har råd eller vill äga en egen bil.

              Hyresrätten är inte subventionerad. Däremot subventioneras småhus och bostadsrätter med såväl ROT-avdag och ränteavdrag.

              Efersom vi vill ha blandade upplåtelseformer är det rimligt konsekvent av mig att bo i ett småhus i Gårdsten. Men hade vi kunnat hitta en bra hyreslägenhet när det begav sig hade jag hellre valt det.

            • För ensamstående singlar i ”storstan” kan elbilspooler vara ett bra alternativ till att trängas på sunkiga kollektiva färdmedel.

              Jasså? Så du påstår på fullaste allvar att kommersiella företag inte får kvitta kostnadsräntor mot intäktsräntor.. Och sedan har vi ju kvittningen av momsen som näringsidkare får dra av..

              Ja, bygg gärna fler egnahem i Angered! Sälj kommunala tomter BILLIGT där och dra nytta av de grundinvesteringar som redan gjorts för minst 40 år sedan i VA och el! Det skulle dra resursstarka människor och stabilisera!🙂

              Jag skulle vilja se en ny ”egnahemsrörelse”!

            • Jöran Fagerlund 09 mars 2013 — 12:40

              Det är ingen moms på hyresrätter och därför kan bolagen heller inte kvitta ingående och utgående moms.

              Har man lånat för att köpa villa eller bostadsrätt får man som privatperson skatteavdrag för en del av räntekostnaden. Det är en subvention varken bostadsbolag eller boende i hyresrätt kan få.

              Samma sak gäller rot.

              Det kommunägda Egnahemsbolaget byggde husen vi bor i på redan anlagd mark.

              Den möjligheten är mindre nu eftersom vi inte längre river allmännyttiga bostäder. Det finns ju inga tomma lägenheter längre.

              Du borde läsa på lite innan du kommenterar.

            • Vet du ”ALLT” om allt du själv skriver Jöran?

              Nej, jag har lärt mig att man inte skall kasta sten när man själv sitter i glashus och att man faktiskt kan lära sig något nytt varje dag! Detta till skillnad från ”vänsterpolitiker” som ser samhället som statiskt och icke föränderligt!

              Idag har jag lärt mig att moms icke kan uttagas (och därmed kvittas mot ingående dito) på hyran i bostadsfastigheter, däremot för lokalhyror!

              Men vad säger du om mitt förslag till att öppna upp för en omfattande nybyggnation av ”egnahem” på billiga kommunala tomter i Angered?

              Och vad säger du om nedan förslag som skulle öka investeringsviljan..🙂

              http://www.byggindustrin.com/moms-pa-hyrorna–far-i-gang-byggandet__9542

            • Jöran Fagerlund 09 mars 2013 — 12:58

              Nej. Jag vet inte verkligen inte allt om det jag skriver men jag brukar kolla upp saker efter bästa förmåga innan jag påstår något.

              Till dina frågor.

              Egnahemsbolaget bygger redan i Angered. Våra möjligheter att erbjuda billig mark är begränsade. Priset skall vara marknadsmässigt. Nu har det varit svårt att få privata byggare intresserade men det rör på sig. I Storås och på Salviaterrasen var Egnahemsbolaget ensamma. På Kryddhyllan har några privata hakat på.

              Jag är inte helt främmande till att lägga moms på hyror om det går att göra så att inte hyrorna höjs vid övergången. Tål att utredas. Jag skrev om detta redan 2011: https://pamflett.wordpress.com/2011/01/31/hyresratt-en-viktig-byggsten-i-ett-klimatsmart-och-rattvist-samhalle/

              Bristen med momsförslagen som jag har hört hittills är att de lanseras som ett alternativ till produktionsstöd. Då tappar man den politiska styrningen. Produktionsstöd kan villkoras med t.ex. miljökrav.

            • Då har du heller aldrig skrivit någonting som är fel och som du tar tillbaka då också eller ?

              Jasså? NU liksom PASSAR det med ”marknadskrafterna”.. Jo, jo.. Tala om att vara opportunistisk och vända kappan efter vinden..

              Jag känner till ”Kryddhyllan” men nu avsåg jag att det var kommunala tomter som skall säljas till enskilda egnahemsbyggare och INTE till några byggbolag (för att sedan säljas vidare till slutkonsument) Vi slopar helt enkelt ett led i kedjan. Bl.a en viss smålänning har blivit multimiljardär på förståelse för detta!

              Och varifrån får du detta att det skulle vara begränsade möjligheter att erbjuda billig mark? VA- och el-anslutningar kommer utanför och egentligen är det bara kostnader för gator och vägar som man kan fördela på de enskilda tomtpriserna..

              Säljer kommunen tomter för 120 – 200 (inkl. VA o el) kkr i Angered så tror jag att de skulle attrahera många, många stabila och lite mer resursstarka människor som skulle stabilisera stadsdelen!

              Men, jag förstår! Du är ju helt emot att någonting skall kunna ÄGAS av enskilda då du anser att ALLT skall vara i allmän ägo. Faktiskt en ståndpunkt som inte delas längre av så speciellt många i DITT parti Jöran!

            • Jöran Fagerlund 09 mars 2013 — 13:22

              Jo jag brukar rätta mina misstag.

              Nej jag vill inte att tomtpriserna skall vara marknadsanpassade men lagen tvingar oss. Jag tycker kommunen skall kunna gynna vissa verksamheter. Naturligtvis inte godtyckligt.

              Upplåter vi mark med tomträttsavgäld har vi lite bättre möjlighet att styra.

              Egnahemsbolaget erbjuder självbyggeri men det är sällan stora pengar att spara och man måste hålla samma takt som byggbolaget. Det vore positivt om man kan erbjuda större möjligheter att minska kostnaden genom eget arbete.

            • Vad, vilken lag är det som säger att de tomter som kommunen säljer skall ha ett ”marknadsanpassat” pris (marknadsanpassat till vad privata tomter i området säljs för?) så länge kommunen får tillbaka de nedlagda kostnaderna för tomten ifråga? Många andra kommuner lockar ju företag med ”billig industrimark” så varför inte motsvarande för egnahemsbyggeri?

              Jag VET dock om att samma tomter inom ett och samma område som säljs av kommunen så får inte någon av dem säljas med ”rabatt” till någon specifik utan alla måste säljas med samma pris.

              Några av sta’n trevligaste områden är just egnahemsområdena med sin nära och täta men ändå privata atmosfär!

Kommentera

