Angered utan bil: skogspromenad till möbelbutiken

L1050769

En fin finess med långledighet är att man kan kombinera nytta med nöje om det inte är så bråttom. Idag skulle vi kolla på en ny hallspegel. I stället för att ta bilen eller bussen promenerade vi genom skogen från Gårdsten till Agnesberg.

Efter att ha trålat secondhand-butikerna ett bra tag utan att hitta något vi gillade bestämde vi oss för att kolla in möbelbutikerna efter något nytt.

Promenadstigen har bedårande partier med stora fält av vitsippor i orörd skog. Eftersom den sluttar lätt nedför går det lätt och raskt även för en fyraåring. Dessutom behöver man inte gå hela vägen hem om man inte orkar eller har en spegel att bära på. Det går smidigt att ta bussen till Angered och sedan gamla goda 73:an till Gårdsten.

Behöver man inte bil varje dag för att ta sig till jobbet kan man klara sig bilfritt även i Angered. Förhoppningsvis kan vi, nu när min sambo bytt jobb, snart sälja vår etanolbil och gå med i Gårdstens elbilspool i stället.

Fina fototillfällen

Det fina med att promenera samma väg är att man kan ta gå igenom bilderna ordentligt hemma och sedan ta om dem om. I tisdags promenerade jag en kortare bit av stigen.

Ett annat sätt att använda samma motiv är att testa andra objektiv och få helt andra bilder.  använde jag min summicron 35 mm. Idag använde jag en 90 mm summicron från 1982 som jag kom över billigt på e-bay och sedan lät Leica renovera.

Det kan vara ett knepigt objektiv att jobba med. Kombinationen stor bländaröppning (f=2.0) och lång brännvidd (90 mm) gör det lätt att missa fokus. Jag tenderar att träffa fokus en aning för långt bak. Det är en träningssak. Det märks när jag har låtit objektivet ligga för länge i kameraväskan.

Läs alla mina inlägg om fotografi, Angered, Gårdsten och M9.

2 Comments

Lägg till →

  1. Anneli Hansson 24 juni 2013 — 20:15

    Det går ju bra att promenera mellan Gårdsten och Agnesberg så länge du inte behöver ta möbeln på cykel, beroende på hur stor möbeln är. Det har jag också gjort när jag var nånstans mellan 25-40år, alltså hyfsat ung, utan krämpor, skadade knän eller en unge som sticker iväg…. Att gå i skogen och vid havet och andra platser med en unge är alldeles utmärkt med tanke på att denne behöver träna alla hjärnans delar och utveckla dem. Där har jag ofta saknat familjer, särskilt som det är ett gratisevenemang….dagens familjer gör det i mindre utsträckning! Det kan man inte skylla bilisterna för! Jag kan hålla med dig om att bilvägarna
    byggts endast som bilvägar: när jag skrivit till beslutsfattare om detta att de samtidigt måste bygga bussvägar och cykelvägar har jag fått negativa svar….nu står vi där….har även bett dem bygga bil-, och bussvägar som ringlinje utanför stan så man slipper köra in till centrum….
    Allt har en historia och bakgrund…..

Kommentera

