Allmänt hållen Maria Wetterstrand inspirerade SABO

Maria Wetterstrand
Maria Wetterstrand

På avslutningsdagen av SABOs kongress höll Maria Wetterstrand, tidigare språkrör för Miljöpartiet, en föreläsning kring hållbarhetsfrågor i allmännyttan.

Lite förvånande var föreläsningen ganska allmänt hållen kring de miljöutmaningar vi sår inför och möjligheten att göra goda affärer genom investeringar i miljöteknik. Så här på väg hem på tåget har jag ännu inte bestämt mig om jag tyckte det var bra eller dåligt att vara så allmänt hållen.
Maria Wetterstrand brukar ju vara tämligen detaljerad. När jag såg inbjudan till kongressen byggde jag upp en bild av att hon skulle komma och presentera massor av diagram och staplar samt presentera färdiga lagförslag på förändringar.

Vid närmare eftertanke hade det kanske varit en dålig strategi. Många skulle kanske haka upp sig på detaljer i förslaget och hamna i försvarsposition. Dessutom skulle kanske många sitta och klura ut anledningar till att det inte funkar just i deras egna bolag.

Nu blev det ett allmänt hållet budskap att det är väldigt viktigt att allmännyttan tar miljöansvar och att det finns stora risker med att inte göra något och vara fastlåsta i hög energiförbrukning när energipriserna stiger. Samtidigt finns stor potential till goda affärer och teknikutveckling om bolagen gör investeringar nu.

Precis som vissa länder gick före i t.ex. utfrysningen av freonet och deras företag därmed hade ett försprång när världen började efterfråga freonfria kylskåp finns det goda affärsmöjligheter för de energibolag och byggbolag som kan gå före och utveckla ny teknik.

Det budskapet var tydligt och när tåget nu rullar fram genom de småländska barrskogarna bestämmer jag mig för att jag tycker att Marias ingång i diskussionen var den rätta. Det är kanske viktigare att alla åker hem med en stärkt känsla för digniteten av utmaningarna och själva börjar fundera kring hur miljöbelastningen i verksamheten kan minska än att vi åker hem och väntar på att SABO någon gång efter helgen skall publicera Marias diagram på hemsidan och när de väl ligger där inte ha tid att ladda hem dem.

Läs alla mina inlägg om SABO, Poseidon, energi, miljö, klimat, bostäder, allmännyttan

2 Comments

Lägg till →

  1. Småländska barrskogarna? Åker du inte hem till Gbg ?

Kommentera

