Växjös vackraste byggnad är en gymnasieskola

20130519-000701.jpg

Att smartphones och surfplattor fungerar för att konsumera innehåll på nätet är oomtvistat. Hur funkar en iPad när man skall producera innehåll?

20130519-003145.jpg

På varje kongress och konferens brukar det vara ett par timmar mellan sista programpunkten och middagen för att deltagarna skall hinna hem till hotellet och pynta sig, alternativt sätta sig i baren och grogga upp sig. Själv brukar jag använda tiden till att blogga. Jag ser det som min plikt att rapportera till partimedlemmar och väljare om hyresgäster eller skattebetalare har betalat flera tusen kronor för att jag skall deltaga.
20130519-003923.jpg
Denna gång valde jag i stället att hårdtesta den iPad jag har fått låna av Poseidon vad det gäller kamera och bloggmöjligheter. Det är inte långt kvar till valrörelsen och då måste partiets tekniska infrastruktur vara färdigutvecklad. Därför tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter till er läsare.
Ett stenkast från SABO-kongressen som hölls i konserthuset i Växjö (OK, man får kasta jävligt långt) ligger Katedralskolan. En fantastisk bauhausbyggnad ritad av Åke E. Lindqvist. Aulan är Växjös i särklass vackraste byggnad. Inget jag sett tidigare i den delen av Småland kan mäta sig.
Bloggplattformen jag använder är wordpress. Tidigare har jag använt Blogsy, nu testar jag wordpress egen app. Jag skulle inte klara mig utan båda. Blogsy är mer kompetent för att skriva inlägg och wordpress behövs för att kolla statistik och moderera kommentarer.
20130519-004143.jpg

För att göra bilderna svartvita använder jag gratsappen photoshop express. Photoshop elements har det mesta man behöver för att snabbt göra enkla redigeringar. Det mest besvärande är att man inte kan bläddra bland bilderna i helskärm. Man måste välja bild genom en liten fånig kvadrat. Det blir ett förfärligt hoppande mellan apparna.
Samma sak gäller apparna WordPress och Safari. Man får använda hemknappen flitigt.
20130519-004312.jpg

Blogsy har en egen webbläsare inbyggt. Den saknar förvisso et eget fönster för en förvald sökmotor. Inte heller fyller sökmotorn i själv när man börjar skriva en adress. När jag behöver leta på nätet för att länka handlar det ofta om googlande blandat med referenser till tidigare blogginlägg. Där tappar Blogsys webbläsare i användarvänlighet. Å andra sidan är det inte speciellt smidigt att hopa mellan wordpress och safari. En annan fördel för Blogsy är att man kan välja om man vill se HTML-kod eller inte. Det behövs inte speciellt många länkar för att texten skall bli oöverskådlig. För egen del underlättar det inte att handlingar på Göteborgs stads hemsida har extremt långa filnamn. Det är inget ni läsare ser eller jag när jag jobbar på en vanlig dator eller i Blogsy. I WordPress app blir det lätt stökigt. Dessutom går det inte att bestämma om länken skall öppnas i samma fönster eller ett nytt. Inte heller går det att enkelt sätta in HTML-kod för rubriker. Inte för att det är svårt att koda manuellt men då kan man lika gärna koda en vanlig ordbehandlarfil manuellt också. Man kan se en förhandsbokning av inlägget i wordpressappen men inte redigera.

Fotografier

Kameran i iPad duger till att knäppa kort men är inget verktyg att fotografera med. Samtidigt som det är en sanning att en kamera som ligger på hyllan inte tar några bilder kan man enkelt importera bilder till en iPad från en riktig kamera med camera connection kit. Även om iPad funkar till att ta närbilder som matbilderna till min sida Gratis kalorier och andra förmåner skulle jag inte klara mig utan mina Canon systemkameror eller någon av mina Leicor (M9 och en liten D-lux 3). I ärlighetens namn skall man säga att iPad har en anständig kamera i dagsljus utomhus. Kameran funkar även bättre än alternativet alla gånger ingen annan kamera finns till hands.
Wordpress egen app hanterar bilder dåligt. Det går inte att skapa gallerier eller ens att lägga till bildtexter med mindre än att man är inne och rotar i HTML-koden. Bilderna laddas upp direkt
En riktigt kass och rutten grej med iPad är att man inte kan importera ljud från ett minneskort. I fall man kunde det skulle jag t.ex. kunna göra podkasten från SABO-kongressen helt utan dator. Mist sagt supertöntigt av Apple.

Slutsats

För egen del föredrar jag en riktig dator framför en iPad varje dag i veckan. Jag föredrar också Blogsy framför WordPress egen app. Men precis som det är en sanning att en kamera som ligger på hyllan är det sant att en dator man inte har med sig inte kan användas till att blogga. Det är inte sällan jag hamnar i situationer då det är bökigt att plocka upp en dator som på spårvagnen hem från Miljö- och klimatnämnden eller kommunfullmäktige. Vid de tillfällena är en surfplatta att föredra.
Blogsy har kommit långt och flera av dess begränsningar kommer av stelbentheten i iOS. iOS begränsningar blir tydligast när man försöker producera innehåll. Dess styrkor blir tydligast när man skall konsumera innehåll.
Att wordpress tillåter deras egen app prestera sämre än Blogsy som är gjord för flera bloggplattformar är ett mysterium. Finns det egentligen några rimliga skäl att man kan göra mindre i en app än man kan på en hemsida?
Läs alla mina inlägg om SABO, arkitektur, bostäder och bloggar.

Kommentera

