Lyssna på Johan Zandin och Kent Österberg om klimatneutral trafik i Göteborg

Kent Österberg och Johan Zandin.
Kent Österberg och Johan Zandin.

I eftermiddags anordnade trafikkontoret och miljöförvaltningen ett seminarium med anledning av rapporten Klimatneutral trafik i Göteborg. Den verkar mycket lovande.

L1051276

Ur sammanfattningen:

Biodrivmedel är nödvändiga men helt otillräckliga om vi ska minska klimatpåverkan från trafiken tillräckligt mycket. Eldrift kommer antagligen att dominera i framtiden, men inte tillräckligt snabbt. I ett internationellt perspektiv krävs fler åtgärder.

Mycket är på rätt väg i Göteborg och vi tar många goda initiativ för att miljöanpassa trafiken. Men det räcker inte. Trafikens klimatpåverkan måste enligt Trafikverket minska med 80 procent till år 2030 i hela västvärlden. Om det ska vara möjligt krävs mycket effektivare transporter och en mer miljöanpassad infrastruktur. Annars kommer inte trafiken i ett internationellt perspektiv kunna ta sin del av behovet att bromsa den globala uppvärmingen vid högst två grader.

Intervjuer med Johan och Kent

Efter seminariet pratade jag med två av partikamraterna på plats – Johan Zandin och Kent Österberg – om deras intryck av rapporten och seminariet.

Johan Zandin är ledamot i byggnadsnämnden och Vänsterpartiet Göteborgs distriktsstyrelse:

Kent Österberg satt på 90-talet i trafiknämnden och har varit aktiv i miljörörelsen i många år:

Fysikens lagar styr men allt kokar ner till sannolikhetsberäkningar

Daniel Johansson, forskare på Fysisk resursteori, Chalmers.
Daniel Johansson, forskare på Fysisk resursteori, Chalmers.

Daniel Johanssons föredrag tog utgångspunkt i den rapport om vilka utsläppsminskningar som krävs för att nå målen om begränsad temperaturhöjning han skrivit tillsammans med Christaian Azar för Naturskyddsföreningen. Ett centralt begrepp att förstå är klimatkänslighet:

Klimatkänsligheten utgör ett mått på hur stor den lång- siktigt stabila höjningen av den globala medeltemperaturen vid jordytan skulle bli till följd av en fördubbling av koldi- oxidhalten i atmosfären jämfört med den förindustriella nivån.

Fysikens lagar styr och modellerna för simulering av klimatförändringarna tycks stämma med hur verkligheten senare har utvecklats. Samtidigt går det inte att förutsäga exakt vilka minskningar som ger vilka resultat. Allt handlar om sannolikhet. De utsläppsminskningar som ger 50 procents chans att vi klarar 1,5-gradersmålet är i stort sett samma som ger oss 80 procents chans att klara tvågradersmålet.

Det är viktigt att komma ihåg detta. Är det 50 procents chans att vi klarar 1,5-gradersmålet är det samtidigt 50 procents risk att vi inte klarar målet. Frågan är vilka av oss som skulle ta sådana risker i övriga livet. Skulle någon sätta sig på ett flygplan om risken att krascha var 50 procent?

Fler bilder

Håkan Johansson, nationell klimatsamordnare på Trafikverket.
Håkan Johansson, nationell klimatsamordnare på Trafikverket.
Anders Roth, miljöchef på trafikkontoret.
Anders Roth, miljöchef på trafikkontoret.
Ann-Marie Ramnerö, avdelningschef på miljöförvaltningen.
Ann-Marie Ramnerö, avdelningschef på miljöförvaltningen.
Panelsamtal. Maria Strömberg, Chef för Affärsdriven miljöutveckling på Business Region Göteborg, Lars Mårtensson, miljöchef på Volvo Lastvagnar, Lillemor Lindberg, projektkoordinator, Innovatum i Trollhättan.
Panelsamtal. Maria Strömberg, Chef för Affärsdriven miljöutveckling på Business Region Göteborg, Lars Mårtensson, miljöchef på Volvo Lastvagnar, Lillemor Lindberg, projektkoordinator, Innovatum i Trollhättan.
Christer Ljungberg, VD på konsultföretaget Trivector.
Christer Ljungberg, VD på konsultföretaget Trivector.
Kia Andreasson (MP), Martin Wannholt (M) och Lena Malm (S).
Kia Andreasson (MP), Martin Wannholt (M) och Lena Malm (S).

Mer information om seminariet hittar du i inbjudan.

Läs alla mina inlägg om Miljö- och klimatnämnden, energi, trafik och klimat.

2 Comments

Lägg till →

  1. diedummenschweden 21 maj 2013 — 23:00

    Men tänk om ni kommunister för en gångs skull kunde vara lite ärliga… Ni är emot individuell privatbilism av blott och enbart ett skäl att den inte uppmuntrar och uppmanar till ett kollektivt och socialistiskt samhälle!

    Jöran! Om du verkligen tror att det handlar om ”miljö” så är du tråkigt nog felinformerad! MYCKET felinformerad!

    Vi i Sverige kan binda ris åt egen rygg, klä oss i säck, aska och vadmal och minska vår ekonomiska aktivitet till 95% UTAN att detta ens märks i klimatet.

    I klimatet verkar BETYDLIGT större faktorer där bl.a årliga vulkanutbrott spyr ut avsevärt större mängder växthusgaser än jorden biltrafik. Sedan så har vi variationer i solstrålningsintensitet beroende på solfläckar mm. men, att minska privatbilismen är ju som skrivit populärt i vissa politiska läger i syfte att lättare kunna ”styra” ”folket”..
    Man har t.o.m gjort fullskaleförsök med detta i vissa länder men där har man även totalt och fullständigt avskaffat demokratin!

    Tyvärr håller man även på att avskaffa densamma även i Sverige i Göteborg men en folkomröstning kan förbättra den!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: