Goda möjligheten att vinna folkomröstningen om trängselskatt

Bonnierägda GT har sålt många lösnummer på sin populistiska kampanj och försätter inte en bra chans till publicitet.
Bonnierägda GT har sålt många lösnummer på sin populistiska kampanj och försätter inte en bra chans till publicitet.

Med röstsiffrorna 28–53 beslutade fullmäktige, efter fem timmars debatt, att bifalla folkinitiativet för folkomröstning om trängselskatt. Nu är det dags att planera kampanjen för ett ja i folkomröstningen och jag är övertygad att ja-sidan kommer att vinna.

Med tanke på att stödet är starkt för de investeringar som trängselskatten skall finansiera. Det finns ett starkt stöd för miljöåtgärder. Många kommer att uppskatta den bättre luften och den förbättrade framkomligheten. Även om opinionsundersökningarna idag visar på en tydlig majoritet mot trängselskatt är motståndet lägre i Göteborg än det var i Stockholm när trängselskatt infördes. Där vände majoriteten under kampanjen och jag är övertygad att vi har bättre förutsättningar att vända opinionen här i Göteborg.

Frågan fel ställd i folkinitiativet

Många argument lyftes i den fem timmar långa debatten. Några handlade om denna folkomröstning, ytterligare några handlade om demokrati i allmänhet, andra handlade om det Västsvenska paketet. Något handlade till och med om Sven Melander i Nöjesmasakern. Jag har ingen ambition eller möjlighet att recensera dessa argument.

Själv har jag sedan första stund fokuserat på om vi kan snarare än om vi bör hålla en folkomröstning. Efter att ha läst handlingarna inför kvällens möte är det uppenbart för mig att det inte går att hålla en rimlig folkomröstning utifrån folkinitiativets frågeställning:

”Ska trängselskatten i Göteborgs kommun få fortsätta efter valet 2014?”

Den brister på två centrala punkter. Göteborg kan inte ensamt fatta beslut om trängselskatten och tidsramen som anges är för snål. Det är i praktiken omöjligt att avskaffa trängselskatten till den 14 september 2014, vilket är den rimliga tolkningen av valdagen 2014, även om folkomröstningen förläggs till EU-parlamentsvalet (datum ännu ej fastställt). Det vore oärligt att hålla en folkomröstning på en separat valdag eftersom risken för lågt valdeltagande är för högt. Svarar man ”nej” på folkinitiativets fråga finns det ingen annan rimlig tolkning än att det inte skall vara möjligt att ta ut trängselskatt från och med den 15 september 2014.

Det massmediala intresset var i kväll något större än brukligt i kommunfullmäktige.
Det massmediala intresset var i kväll något större än brukligt i kommunfullmäktige.

Frågan huruvida Göteborg ensamt kan fatta beslut om trängselskatt är inte så enkel att man bara kan peka på att det krävs riksdagsbeslut och lagändringar. Självklart kan Göteborg agera både för att förändra lagstiftningen eller förhandla med andra parter. Det är ju precis så trängselskatten och västsvenska paketet kom till. Enligt min bedömning kan man hålla folkomröstning om hur Göteborgs kommun skall agera. Problemet är ju att frågan inte är ställd så att kommunen får någon vägledning hur vi skall agera vid ett nej till trängselskatt. Problemet är att frågan är ställd som om Göteborgs kommun ensamt kan besluta huruvida trängselskatten skall få fortsätta efter valet 2014.

Slutsatsen för min del är att vi inte kan hålla en rimlig folkomröstning med den fråga som folkintiativet har samlat in namn för. Därför röstade jag nej till folkomröstning i kväll.

Rimligtvis måste frågan förtydligas

Nu väntar arbetet med att besluta om datum för folkomröstning och hur frågan skall formuleras. Vi får se var de diskussionerna landar. Spontant tycker jag att frågan måste justeras så att det blir tydligt hur Göteborgs kommun skall agera både vid ett ja och ett nej. Annars blir det svårt att göra folkinitiativet rättvisa.

Omröstningens resultat.
Omröstningens resultat.

Kvällens debatt visade med all tydlighet detta. Vitt skilda förslag dryftades: skippa västlänken, sälja kommunala bolag, höja kommunalskatten och bygga stadsbana som i Tyskland. Därför behöver, som jag ser det, frågan omformuleras om det skall gå att ha en rimlig folkomröstning.

Det bästa hade naturligtvis varit om folkinitiativet hade formulerat en användbar fråga. Nu får vi i fullmäktige göra det åt dem. Då uppstår en risk att vi anklagas för att vilja manipulera folkomröstningen eller att vi inte tar folkinitia

Alla handlingar från kvällens kommunfullmäktige hittar du här. Läs alla mina inlägg om kommunfullmäktige, trängselskatt, trafik, klimat, miljö, luft, luftkvalité.

3 Comments

Lägg till →

  1. Bra och förklarligt skrivet. Det allra mest intressanta är nej-sidans brist på alternativ och att folkomröstningen bara kan ge besked på hur Göteborgs kommun ska agera.

  2. .. och jag är FULLSTÄNDIGT övertygad om att det blir ett NEJ till TS i en folkomröstning och att den OLÖNSAMMA tågtunneln till Haga stryks och aldrig blir byggd !

    Vi ses i valrörelsen !

  3. Ja, nu jobbar vi framåt, för våra barns framtida stadsmiljö! Förhoppningsvis har kvällens debatt varit en ögon- och öronöppnare.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: