Gertrud fångar ett grodyngel och ser en orm i Vättlefjäll

Förberedelser.
Förberedelserna.

Det störtregnar och åskar i Göteborg i dag men i söndags var det fint väder när hela familjen var i Vättlefjäll för att sköta kanotpoolen. Vardagar sköts den av stadsdelsnämnden i Angered och på helgerna ideellt av Friluftsfrämjandet. Vi har hyrt kanot så ofta att vi ville hjälpa till i år.

Även om det var en faUnder lunchpausen (12-15) cyklade vi runt i området med kaffetermos och mazariner. Tage hade ordnat ett litet morsdag-paket till Cecilia.

Fototillfällen är det gott om i ett naturreservat. Gertrud låter mig fotografera henne om jag lovar att göra det i färg och inte i ”gråvitt” som hon kallar det.

En mätsökarkamera som t.ex. Leica funkar fint för vyer och människor på vardagsavstånd. Leican klarar varken småkryp eller skygga djur på avstånd. Leica har förvisso ett makroobjektiv (som jag aldrig haft möjlighet att testa) på 90 mm som kan fokusera som närmast 78 cm. Det gör att motiven blir 1:3 av storleken på negativet. Till min Canon har jag en makroglugg på 150 mm från Sigma som ger 1:1. En insekt som är 15 mm blir alltså 15 mm lång på negativet.

spegelreflexkameror kan man montera enorma telelinser. Till Leica M är längsta tele 135 mm, dvs kortare än mitt makroobjektiv. Nu skall det sägas att den senaste versionen av Leica M kan använda skärmen eller en elektronisk sökare för fokusering och komposition. Till detta kommer en adapter för objektiv från Leicas R-system med brännvidder på upp till 800 mm. Dessa lösningar ligger dock långt utanför min budget.

Mobilkameror med sina små sensorer, som vanligtvis ger platta bilder med långt skärpedjup, har ofta goda möjligheter att fotografera nära. Varför inte försöka göra ett kort bildreportage med tre bilder från en mätsökarkamera (Leica M9) och två närbilder från en mobilkamera (iPad)? Eftersom makrobilder ändå är så annorlunda än övriga bilder spelar det kanske inte så stor roll att mobilkameran skapar bilder med en helt annan karaktär.

Jag tycker nog att det funkar att blanda bilder från olika kameror på det sättet. I synnerhet om jag kan få ner vikten på utrustningen jag har med mig. Inte för att jag har något emot att bära eller anstränga mig för att få bilderna som jag vill. Är det ett uppdrag packar jag naturligtvis med den utrustning som krävs i cykelkärran och hyr in det jag själv inte har. Men när fotografering inte är huvuduppgiften för dagen tar jag heller med en lite lättare utrustning.

Infångsten.
Infångsten.
Resultatet.
Resultatet.
Befrielsen.
Befrielsen.
Ormen på väg tillbaka till Vättlestugan.
Ormen på väg tillbaka till Vättlestugan.

Läs alla mina inlägg om Angered, Vättlefjällfoto, iPad och Leica M9.

Kommentera

