Privatiseringar riskerar att öka medicinanvändningen

Medicin som kommer in i kroppen hamnar till slut i avloppet.
Medicin som kommer in i kroppen hamnar till slut i avloppet.

Kvällens första debatt för min del var diskussionen om ozonrening av avloppsvattnet från Östra sjukhuset. Frågan diskuterades redan 2010 i en motion från Miljöpartiet. Dagens ärende hade upprinnelse i ett uppdrag i vår rödgröna budget 2012.

Catrin Björkman (MP) tog i sitt första inlägg upp de viktigaste medicinska och miljömässiga aspekterna på ärendet. Därför valde jag att fokusera helt på riskerna med privatiseringarna av apoteken och vinstintressen i vården. Det finns en uppenbar risk att medicinanvändningen ökar när de som säljer medicin har ett ekonomiskt intresse av att försäljningen ökar.

Som exempel tog jag Sveriges radios granskning i Jönköping. Där har ersättningssystemet som bygger på antalet diagnoser lett till en fördubbling av diagnoserna. Kjell Lindström på primärvårdens forsknings- och utvecklingsenhet säger sig ha belägg för påståendet att systemet har manipulerats.

Lyssna på mitt första inlägg:

Moderaten Martin Wannholt valde att misstolka mitt inlägg till att jag inte ville att människor inte skulle få den medicin de behöver. Jag svarade att jag självklart inte vill minska medicinskt motiverad medicinering utan ville undvika ekonomiskt motiverad medicinering. Lyssna på min första replik:

Det ville Axel Darvik (FP) få till att jag anklagade vårdpersonalen för att göra avkall på sin yrkesetik. Mitt svar var kort och gott att jag inte anklagar personalen för någonting. Däremot anklagar jag den borgerliga regeringen och riskkapitalister för att föra in ekonomiska intressen i medicinhanteringen. Lyssna på min andra replik:

Läs alla mina inlägg om kommunfullmäktige, miljö, vatten, avlopp, reningsverk och kretslopp. Alla handlingar från kvällens fullmäktige hittar du här.

Kommentera

