Gårdstenscyklisten del 2: sopsortering med cykelkärra

Med cykelkärra är förpackningsinsamlingen nära till hands.
Med cykelkärra är förpackningsinsamlingen nära till hands.

För oss som bor i södra spetsen av Gårdsten är det en bit att gå till förpackningsinsamlingen. Den ligger på andra sidan Gårdsten Centrum. Förvisso inte så långt förbi men ändå så pass långt att jag inte ids ta med mig en kasse eller två när jag går och handlar.

Att handla med cykel är enklare. Då är det enklare att köra sopsorteringen i cykelkärran.  Den rymmer en eller två veckors förpackningar. Den enda nackdelen är att jag inte kan ta med mig både cykel och kärra in i affären om jag skulle vilja handla efter att jag har lämnat soporna. Vanligtvis brukar  jag fälla ihop min Brompton delvis och använda den som kundvagn när jag handlar som jag skrev om häromdagen.

Eftersom cykelstödet består i att delvis fälla ihop cykeln är det knepigt att göra det utan att ta av kärran.
Eftersom cykelstödet består i att delvis fälla ihop cykeln är det knepigt att göra det utan att ta av kärran.

I lördags ondgjorde sig Malin Lernfeldt i GP om hatet mot bilisterna och slog fast att ”cyklar och bilar är lika viktiga” (sic.). Som om det fanns en övervikt för cyklingen i Göteborg idag. Som om inte bilen har varit den allenarådande normen, där andra trafikslag har lagts in i mån av plats, i Stadens planering de senaste 50 åren. Göteborg är tre gånger så glest som Stockholm. Stora vägar skär som enorma barriärer genom stan. Kollektivtrafiken och cykelbanorna lever, med några få undantag, helt på bilismens villkor. Ofta möts trafikslagen och kollektivtrafiken fastnar i bilköerna. På en halvtimme kan man med bil ta sig från vilken punkt i kommunen som helst till alla viktiga platser i kommunen. För oss som bor i Gårdsten är restider på dryga timmen inte ovanliga om man skall hälsa på vänner i Frölunda eller på Hisingen kvällar och helger.

Skall vi klara klimatmålen måste trafikarbetet minska och i detta, mindre, trafikarbete måste bilismen minska till förmån för kollektivtrafik, cykel och gång. Skall vi göra detta utan att ta ännu mer mark i anspråk för infrastruktur än Göteborg redan gör måste expansionen av kollektivtrafik och cykel ske på bekostnad av bilismens utrymme. Det är också rimligt, i takt med att biltrafiken minskar behövs också mindre utrymme till bilismen.

Det handlar inte om något hat mot bilen. Det handlar om ökade möjligheter för fler än Malin Lernfeldt och andra privilegierade att kunna resa. Minst lika viktigt handlar det om att fler skall få möjlighet att slippa resa för att kunna ta del av samhällsservice och uträtta vardagsärenden. Hatet mot cyklister är reellt medan det påstådda hatet mot bilister är en myt. Det enda hat som tycks skönjas i debatten är Malin Lernfelds hat mot förståndet eftersom hon förstår att en förståndig politik hotar hennes egna privilegier.

Det var ett tag sedan jag fotograferade med kompaktkameran Leica D-lux 3 så den fick hänga med i jackfickan. I bra ljus presterar den anständiga bildfiler. Inte illa för en kamera med snart sju år på nacken. Bilderna skall användas till ett fotoprojekt framöver och jag hårdtestar utrustningen för ytterligare ett fotoprojekt.

Läs alla mina inlägg om Gårdstencykel, Brompton, sopor, avfall fotografi och D-lux 3. Liknande inlägg:

1. Gårdstenscyklisten del 1: med cykeln som kundvagn

2. Angered utan bil: skogspromenad till möbelbutiken

3. Elbilspool i gårdsten

4. Det rör sig för vindkraften i gårdsten

5. Cyklar i fokus på miljö- och klimatnämnden

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: