Gårdstenscyklisten del 3: hämta spegel och hatthylla med cykelkärra

Spegel och hatthylla upphämtat och jag är redo för hemfärd

Bor man hundra meter över havet är det kanske inte så smart att cykla ner till Möbelbutiken vid älven för att hämta en spegel och en hatthylla. Nu har jag aldrig utgett mig för att vara speciellt smart och jag behöver motionen. I söndags satte jag mig därför på cykeln och rullade iväg.

Söndagens motionspass fick bli att cykla ner till Agnesberg och hämta spegeln och hatthyllan vi beställde efter en fantastisk promenad genom skogen i maj.Den gången tog vi bussen hem. Det skulle jag kunna ha gjort i söndags också men i stället tog jag cykeln.

Hade jag varit rationell hade jag tagit buss 173 hem från jobbet, hoppat av vid Eliebergsvägen, hämtat grejerna och tagit nästa buss direkt hem. Även om inte 173:an går på helgen hade jag kunnat ta en buss till Angered och därifrån hem till Gårdsten. Det var så vi gjorde när vi beställde grejorna.

Med tanke på att Gårdsten ligger runt 100 meter över havet och möbelaffären ligger nere vid Älven var detta kanske inte min bästa idé men lite motion skadar ju inte. Här är berättelsen i bilder tagna med en sju år gammal Leica D-Lux 3. Bilderna är tänkta att använda i ett kommande fotoprojekt.

Det kommer att bli bättre i höst...
Det kommer att bli bättre i höst…
...men just nu är det lite kaotiskt på väg ner till Agnesberg.
…men just nu är det lite kaotiskt på väg ner till Agnesberg.
När personalen kom med varorna på en kärra blev jag nervös...
När personalen kom med varorna på en kärra blev jag nervös…
...men det var inte så fasligt tungt. Som beräknat fick spegeln plats på bredden...
…men det var inte så fasligt tungt. Som beräknat fick spegeln plats på bredden…
...men inte på längden. Därför hade jag med mig en rem att fästa spegeln med.
…men inte på längden. Därför hade jag med mig en rem att fästa spegeln med.
Det är ingen idé för cyklister att trycka på knappen...
Det är ingen idé för cyklister att trycka på knappen…
...eftersom trafikljusen inte är monterade ännu.
…eftersom trafikljusen för cyklar inte är monterade ännu.
Det var så kaotiskt att jag ledde cykeln en lång bit.
Det var så kaotiskt att jag ledde cykeln en lång bit.
Vissa backar upp mot Gårdsten är giftiga. Tur att jag har en sexväxlad Brompton.
Vissa backar upp mot Gårdsten är giftiga. Tur att jag har en sexväxlad Brompton.

På väg hem såg jag denna vackra Ford parkerad i en glänta. Och en parkerad klassiker är väl ändå den bästa bilen? Ännu en anledning till att cykla: man hinner ta tillvara alla fototillfällen som dyker upp. Forden förtjänar en egen liten triptyk och förhoppningsvis kan även dessa bilder användas i ett kommande fotoprojekt:

Läs alla mina inlägg om GårdstencykelBromptonfotografi och D-lux 3. Liknande inlägg:

1. Gårdstenscyklisten del 1: med cykeln som kundvagn

2. Gårdstenscyklisten del 2: sopsortering med cykelkärra

3. Angered utan bil: skogspromenad till möbelbutiken

4. Elbilspool i gårdsten

5. Cyklar i fokus på miljö- och klimatnämnden

One Comment

Lägg till →

  1. Ja, självklart går det bra att cykla när solen skiner, vädret är varmt och man inte har någon tid att passa utan kan stanna och göra fotostopp etc.
    April – September i princip här i Göteborg med sitt skiftande väder, lågtryck från Nordsjön och sydvästvindar!
    Men.. När man har tider att passa, det svinkalla regnet blandat med blötsnö kommer från alla håll, man skall lämna och hämta på dagis, hinna med att handla och kanske också göra ett besök hos gamla föräldrar etc. ja då är det rent ut sagt för j-vl-gt att dels bli synd- skuld- och skambelagd av ”innerstads-eliten” för att man kör bil och samtidigt får punga ut med ytterligare pengar för att finansiera en tågtunnel till Haga som man själv INTE har den ringaste nytta av.!

Kommentera

