Gårdstenscyklisten del 4: dags att sadla om till klimatsmart pizzabud?

Snoddarna spände år lite för hårt kring de sex piazzorna.
Snoddarna spände år lite för hårt kring de sex piazzorna.

Personalen på pizzerian i Gårdsten Centrum påpekade diskret att de erbjuder hemkörning när jag bad dem att lägga salladen i men medhavda kasse eftersom jag avsåg att ta sex pizzor på pakethållaren på cykeln. Hemfärden gick betydligt bättre än de befarade men inte riktigt lika bra som jag hoppades på.

I lördags hade vi kalas för elvaåringen. Som traditionen bjuder köpte vi hämtpizza. Vanligtvis bakar vi pizza själva. När det är kalas räcker det med att baka tårta, förbereda lekar och göra piñata i papier-maché… Ni som har barn vet hur mycket det kan vara att stå i inför kalaset.

Gummisnoddarna på pakethållaren till min Brompton blev för spända av sex pizzakartonger så den översta och understa blev något hoppressade. Dessutom hamnade hörnen på pizzakartongerna lite  för nära hälarna när jag cyklade. Nu är det inte långt hem och sluttar lätt nedför så det gick bra ändå. Det skulle dock fungera om jag bara köpte ett par pizzor och vred dem 45 grader så att hörnen kommer lite längre bak. Bra att veta att jag skulle kunna ta anställning som klimatsmart pizzabud i fall mina kunder inte ringer till hösten.

Pizzorna var i alla fall goda även om jag ofta tycker att pizzerian i Gårdsten Centrum kan låta pizzorna gräddas någon minut till för att få lite mer färg.

Läs alla mina recensioner och inlägg om Gårdsten, pizzacykelBromptonfotografi och D-lux 3. Liknande inlägg:

1. Gårdstenscyklisten del 1: med cykeln som kundvagn

2. Gårdstenscyklisten del 2: sopsortering med cykelkärra

3. Gårdstenscyklisten del 3: hämta spegel och hatthylla med cykelkärra

4. Angered utan bil: skogspromenad till möbelbutiken

5. Elbilspool i gårdsten

6. Cyklar i fokus på miljö- och klimatnämnden

Kommentera

