Reklamfri kollektivtrafik vore en viktig insats för kultur och miljö

I går var 73:an mellan Angered och Gårdsten helt fri från reklam. Bara information om Västtrafiks biljetter fanns ombord.
I går var 73:an mellan Angered och Gårdsten helt fri från reklam. Bara information om Västtrafiks biljetter fanns ombord.

Varje dag till och från jobb eller skola möts vi av budskapet: köp, köp, köp. Besöker vi vänner eller åker hem från förenings- och kulturaktiviteter möts vi av budskapet köp, köp, köp. Ofta med en underton av att vi och våra liv inte duger som de är just nu. Köp dig till ett annat liv, köp dig till lycka. Men det behöver inte vara så. Det borde inte vara så eftersom det är vi alla som äger Västtrafik.

Även utsidan var helt ren.
Även utsidan var helt ren.

Tänk dig i stället en helt reklamfri kollektivtrafik, bara lugn och frid. Eller varför inte upplåta utrymmet till kultur eller föreningsliv? Tänk vilken arena vi skulle kunna skapa för kulturarbetare, eller vilket demokratiskt samtal vi skulle kunna skapa i angelägna frågor.

Häromdagen var buss 73 mellan Angered och Gårdsten helt fri från reklam. Det fanns bara information om Västtrafiks turistkort. Synintrycken var påtagligt befriande.

Reklam i kollektivtrafiken går stick i stäv med regionens miljöarbete. Skall vi klara miljömålen måste konsumtionen minska och förändras radikalt. Reklam i kollektivtrafiken går stick i stäv med regionens demokratiuppdrag eftersom de med lite pengar stängs ute. Utrymmet skulle kunna erbjudas gratis till föreningar i regionen efter någon slags fördelningsnyckel. Reklamen går stick i stäv med regionens jämställdhetsambitioner eftersom reklamen ofta är sexsistisk. Reklamen bidrar även till dålig självkänsla och ätstörningar hos ungdomar, främst tjejer och unga kvinnor. Därmed måste man säga att reklamen går stick i stäv med regionens folkhälsoarbete och bidrar direkt till ökande kostnader i vården. Några av reklamens offer hittar vi på BUP och anorexiakliniker.

Naturligtvis är reklamen i kollektivtrafiken bara en bråkdel av all reklam man exponeras för och ingen skall tro att alla problem försvinner bara reklamen i kollektivtrafiken försvinner. Jag tror dock att en reklamer zon kan göra stor skillnad dels genom att exponeringen minskar något, dels genom att man får en frizon. Tänk även på hur mycket självkänslan kan stärkas genom kultur.

Enligt Västtrafiks årsredovisning var reklamintäkterna knappt 17 miljoner kronor 2012. Det motsvarar 2 promille av de totala intäkterna på knappt 6,8 miljarder kronor. Ett annat sätt att räkna är att det är tio kronor per person i länet om det fördelas lika på alla, gammal som ung – rik som fattig. Då regionens skattesats på 11,13 procent ger intäkter på över 31 miljarder skulle en skattehöjning på 0,005 procent, eller ett halvt öre per varje intjänad hundralapp, räcka för att täcka inkomstbortfallet.

Att betala för vandaliseringen brukar vara ett motiv till att upplåta reklamplats i väntkurarna.
Att betala för vandaliseringen brukar vara ett motiv till att upplåta reklamplats i väntkurarna.

Nu är det viktigt att påpeka att alla utgiftsposter i en så stor verksamhet som regionens ter sig futtiga om man jämför med totalen. Kostnader betalas i kronor och ören och inte i procent av budgetar. 17 miljoner kronor är mycket pengar och det skulle säkert gå att hitta hundratals verksamheter i regionen som skulle kunna använda 17 miljoner kronor på ett bra sätt. Plötsligt skulle kostnaderna bli rätt stora. Jag tycker dock att det är relevant att titta på just dessa 17 miljoner och fråga sig om vi som medborgare faktiskt vill att dessa pengar skall hämtas in eftersom lidandet de orsakar är så stort och möjligheterna att göra något annat med utrymmet är enormt.

Jag har inte gjort en djupdykning i ekonomin kring väntkurerna. En del väntkurer drivs av relambolag i utbyte mot att de håller kurerna rena och snygga. Att börja med reklamfria fordon är dock ett tillräckligt viktigt första steg.

Den viktigaste frågan de ansvariga i regionen måste fråga sig är 17 miljoner kronor värt kostnaden i mänskligt lidande och ökad ohälsa. Även om det i sammanhanget är futtigt måste även de ansvarsfulla i regionen fråga sig om det är värt de ekonomiska kostnaderna. Skall reklam i kollektivtrafiken ens bokföras som en intäkt då den kanske genererar ännu större kostnader?

Om det är vad de ansvarsfulla skall fråga sig skall de visionära fråga sig vilka chanser de försitter genom att låta reklam uppta alla tänkbara ytor i kollektivtrafiken. Hur mycket glädje och känslor skulle man inte kunna sprida, vilket engagemang skulle man inte kunna mobilisera och vilka demokratiska samtal skulle man inte kunna skapa med kultur och föreningsliv?

Det kan tyckas vara ett futtigt förslag. Samtidigt menar jag att det är angeläget för vänstern att skapa socialistiska motkrafter och frizoner inom det kapitalistiska systemet av flera skäl. Det är positivt ju fler områden kapitalismen trängs undan ifrån. Det är också angeläget att få en annan diskussion kring det vi redan äger gemensamt. Poängen med offentlig sektor är inte att direktörer skall leka bolag. Poängen är att folket skall styra och en annan logik skall råda. I företagen är pengar målet och verksamheten medlet för att nå det medlet. I den offentliga sektorn och socialismen är verksamheten ett mål i sig och ett av flera medel är pengar.

Läs alla mina inlägg om kollektivtrafik, reklam, PR, kultur och miljö. Liknande inlägg:

1. Dags för borås att lämna västtrafik, eller skall vi sluta upphandla överhuvudtaget?

2. Skräp i skärgården – all reklam är inte bra reklam

3. Fanns det verkligen ethylvannilin, mjölkpulver vasslepulver och glukossirap 1918?

4. Lyssna på johan zandin och kent österberg om klimatneutral trafik i göteborg

5. Fixar de nolltaxa i kiruna borde vi klara det här också

One Comment

Lägg till →

  1. Du har aldrig ens funderat på vad dessa pengar som reklamen inbringar OCH som kommer trafiken OCH dess resenärer till godo och nytta annars skulle komma ifrån? Ytterligare skattesubventioner av en redan starkt subventionerad trafik?

    Du erkänner ju och skriver ju själv:

    ”..Naturligtvis är reklamen i kollektivtrafiken bara en bråkdel av all reklam man exponeras för och ingen skall tro att alla problem försvinner bara reklamen i kollektivtrafiken försvinner. Jag tror dock att en reklamer zon kan göra stor skillnad dels genom att exponeringen minskar något, dels genom att man får en frizon. Tänk även på hur mycket självkänslan kan stärkas genom kultur…”

    Jöran! Du har exv. inte reflekterat över att det finns MÅNGA platser i samhället som INTE är behängt med reklam och således ”reklamfria zoner”. Biblioteket, skolan eller din egen bostad!

    Dessutom behöver man INTE titta på reklamen i bussen eller spårvagnen. Själv brukar jag plugga in lurarna och lyssna på ett bra radioprogram , musik och sluta ögonen de gångar jag åker buss, spårvagn och tåg.

    Håll dessutom med om att det skulle se mycket ”konstigt” ut om all reklam från offentliga platser togs bort och ersattes med .. ja vad då? Situationen i DPRK (där det f.öv. inte förekommer någon reklam öht) lämnar mycket övrigt att önska!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: