Grötö bjöd på sol, bad och fototillfällen

Pittoreskt värre på Grötö.
Pittoreskt värre på Grötö.

I går var familjen och jag hos vänner på Grötö. Lördagen bjöd på loppis, hantverksträff, sol och massor med fototillfällen. För egen del blev det premiärbad i havet i år. Vädret har inte varit så inbjudande och möjligheter till havsturer de dagar solen tittat fram har varit begränsade. Dagens besvikelse var att jag inte skymtade en enda övervintrad grönavågare.

På många sätt en underbar dag att smyga omkring med en manuellt fokuserad mätsökarkamera som en Leica M9. Enda undantaget är att det inte är så smart att byta objektiv så ofta som jag gjorde när det blåser, om än så lätt, från havet. Det märktes att sensorn var smutsigare när jag kom hem än när vi åkte hemifrån. Inte värre än att det gick att klona bort från bilderna. Även om det var ljust körde jag med ganska stor bländaröppning (låg siffra) vilket ger kort skärpedjup och då blir inte damm på sensorn lika tydligt som vid liten bländaröppning (hög siffra). Sedan var det var bara att plocka fram borsten och göra rent sensorn när ungarna hade gått och lagt sig.

Läs alla mina inlägg om fotografi, hav och Leica M9.

Kommentera

