En dryg mil enkel väg med två blixtaggregat på cykelkärran

Angeredsbron. Blixtstativen fick åka utanpå cykelkärran då de är lite för långa.
Angeredsbron. Blixtstativen fick åka utanpå cykelkärran då de är lite för långa.

Det är tolv kilometer från Gårdsten till Brunnsbotorget men ganska rakt och relativt släta cykelbanor. Ganska tråkig – och bullrig längs bilvägarna – cykelväg om jag skall vara ärlig men den är just därför ganska bra att ta med mycket kamerautrustning på cykelkärran. Det är rejält uppför hemåt över Angeredsbron men ganska få branta backar och inga gupp som skakar om utrustningen.

Till gårdagens fotojobb på Brunnsbotorget ville jag ha med mig två studioblixtar och en del olika objektiv eftersom lokalen inte var färdigställd och det fanns en risk att många kameravinklar skulle förstöras av en ofärdig bakgrund. Det var högst osannolikt att befintligt ljus och bakgrund skulle klaffa. Därav de båda blixtarna med softboxar.

Resten fick dock plats inuti kärran.
Resten fick dock plats inuti kärran.

Det tar en halvtimme med 40-bussen och 50 minuter att cykla. Eftersom jag funderar på att deltaga i Göteborgsgirot nästa år var valet självklart: cykel. Jag behöver många mil i benen i maj. Det viktigaste skälet är dock att jag vill minimera utsläppen från mitt företagande. Vara en klimatsmart fotograf.

Tror att jag höll mig innanför maxgränsen på 40 kilo.
Tror att jag höll mig innanför tillverkarens maxgräns på 40 kilo.

Fotojobbet gick bra. Kunden är nöjd och bilderna redan tryckta. Funderade ett tag på att frivilligt cykla till tryckeriet idag och hämta trycksakerna för att få några mil till i benen men det skulle bli lite väl stressigt inan dagishämtning och grabbens fotbollsträning. Dessutom får man som frilansare ge akt på vilka arbetsuppgifter man utför efter taxametern har stannat.

Läs alla mina inlägg om foto, Gårdsten och cykling.

13 Comments

Lägg till →

  1. ”Dagishämtning och grabbens fotbollsträning” – Andra människors vardag varje dag, varje vecka. Att kunna cykla och hinna med är en lyx för flertalet människor. Vad är det som ni Miljömuppar lider av egentligen; Egoism, sunt förnuft eller är det bara ren och skär dumhet?!

  2. Cykla till jobbet är inget för mig, utan vägar anpassade för cyklar,och dessutom 4+ mil. Att ta sig till jobbet kommunalt tar 1+ timme en väg, bil 20 minuter. Enda anledningen till varför jag tar kommunalt är p-avgifterna, ser ingen nytta att mata en P-automat med pengar. Men kommunala transporter är värdelösa!

    Jag hoppas att om TS blir kvar så blir ni TS-förespråkare tvingade att betala 10% mer i skatt, för rättvisans skull.

    • Jöran Fagerlund 16 augusti 2013 — 19:17

      Så är det. När jag jobbade i centrum var cykla inget realistiskt alternativ till vardagslag. Nu när jag har eget företag kan cykeln vara ett alternativ vid en del uppdrag och kundbesök. Det fina med en hopfällbar cykel är att jag kan ta med den på spårvagn eller buss delar av resan.

      • För dig funkar det, för de allra flesta funkar det inte. Livets pussel är inte så enkel och svart-vitt som Anneli Hulthén och Kia Andreasson vill få det till. De riskerar tom cyklisters liv och lem genom deras idiotpåhitt som ”cykelfartsgator”. Vilken cykel skall bestämma vilken fart som skall gälla? tvååringens trehjuling eller tävlingscyklisten?

        • Jöran Fagerlund 16 augusti 2013 — 22:31

          Det är därför vi rödgröna bygger ut kollektivtrafiken och försöker bygga bort Göteborg från bilberoende. Då får fler sitt vardagsliv att fungera enklare.

          Cykelfartsgator torde vara betydligt säkrare än bilfartsgator där bilarna bestämmer tempot och cyklarna får anpassa sig. Det är ganska enkelt att förstå vilka cyklar bilarna skall anpassa sig till på cykelfartsgator: de cyklar som befinner sig på gatan där och då. Tror inte att det kommer att cykla några tvååringar med trehjulingar på dessa gator. Men om du har belägg för dina funderingar om tvååringar på cykelfartsgator får du gärna presentera dessa belägg.

          • Aldrig hört talas om man för trafiksäkerhetens skull skall SEPARERA de olika trafikslagen ifrån varandra..😉

            • Jöran Fagerlund 17 augusti 2013 — 14:35

              I de centrala delarna är det orimligt att ta så mycket yta i anspråk till trafik som krävs för att varje trafikslag skall få egen plats. Eftersom bilvolymerna är orimligt stora i Göteborg är det rimligt att bilismen får maka på sig för att ge andra trafikslag det utrymme som krävs för hållbara resemönster.

              Trafikseparering har aldrig handlat om säkerhet utan enbart om att ge bilar möjlighet att dundra fram i 70 km/h genom stadskärnor och bostadsområden.

  3. I övrigt kan jag tillägga att igår kväll besökte jag en vän på Salvialiden. Dit åkte jag faktiskt kommunalt med buss, spårvagn, buss trots påståenden som att Vägvalare bara skulle köra bil.. Kanske dags att tänka om och inse att verkligheten är mer komplex och mångfascetterad än vad många ”centralpolitker” kan inse..

  4. ”..Funderade ett tag på att frivilligt cykla till tryckeriet idag och hämta trycksakerna för att få några mil till i benen men det skulle bli lite väl stressigt inan dagishämtning och grabbens fotbollsträning..”

    Ja du Jöran! Välkommen till verkligheten för många familjer!😀
    För dem innebär trängselskatten ytterligare sten på bördan i en oftast tajt ekonomi och en insnävning av friheten och det sociala livet!

    • Jöran Fagerlund 16 augusti 2013 — 22:26

      Det kanske kommer som en chock för dig Bengt att jag som fritidspolitiker har samma villkor som folkflertalet och inte lever något glidarliv. Vi är många som fantiserar om att smita från jobbet på en liten utflykt då och då men allt som oftast tvingas slå dem ur hågen som galna idéer på grund av väntande arbetsuppgifter och vardagsbestyr.

      Eftersom fotograferingen krävde ett par timmars planering kunde jag lika gärna göra det på cykeln som på bussen. Därför försvann egentligen ingen arbetstid genom att cykla i stället för buss eller bil.

      • Inte alls Jöran! 🙂
        Bara roligt att du för en gångs skull fick jkänna av den verklighet som det stora flertalet av de människor som INTE lever i de mest centrala delarna av stan upplever!

Kommentera

