Med Jonas Sjöstedt och Ingbritt Holst på Gerdas äldreboende

Samtal under kristallkronorna.
Samtal under kristallkronorna.

Det blev en intensiv lördag som inleddes med ett studiebesök på Gerdas äldreboende i Högsbo tillsammans med Jonas Sjöstedt och vår ledamot i stadsdelsnämnden Ingbritt Holst. Det är ett gott exempel på hur bra välfärden kan vara om man håller vinstintresset borta och låter personalen få stort inflytande.

Det var tredje gången jag besökte Gerdas äldreboende. De två första gångerna var det frilansuppdrag som fotograf. Förvisso för Vänsterpartiets tidning RÖTT men ändå inte som fullmäktigeledamot.

För mig är det väldigt intressant att besöka verksamheter som jag vanligtvis inte fördjupar mig i. Det blir ju mest bostäder och miljö för min del. Gerdas äldreboende kan visa på goda resultat: till exempel har behovet av mediciner och näringstillskott minskat drastiskt. Både hyresgäster och personal är nöjda.

Fler bilder:

Läs mer i GP, RÖTT och på Jonas Sjöstedts blogg.

Läs alla mina inlägg om äldreomsorg och kommunfullmäktige.

One Comment

Lägg till →

  1. Varför inte åka ut till ett ”vanligt” äldreboende som inte fått några ”priser” etc.
    Rekomenderar ett besök i verkligheten exv. på det groteskt stora och opersonliga Svartedalens äldreboende uppe i Biskopsgården..
    Ett äldreboende som inte ens fanns med i den resultatmätning som publicerades i GP för några dagar sedan..

Kommentera

