Är det möjligt att bedriva vänsterpolitik i de kommunala bostadsbolagen?

Susanna Lundberg, Malmö.
Susanna Lundberg, Malmö.

Det finns möjligheter att bedriva vänsterpolitik i de kommunala bostadsbolagen även om förutsättningarna har förändrats med den nya lagstiftningen för allmännyttiga bostadsbolag. Det är kontentan av dagens andra seminarium på Vänsterdagarna i Malmö.

Precis som de andra seminarierna jag har deltagit i var både föreläsningarna och diskussionerna rätt spretiga. Inte på något sätt för att varken föreläsarna Susanna Lundber, från Malmö, och Ann-Margarethe Livh, från Stockholm, eller publiken var virriga utan därför att vi berörde detaljer inom flera områden.

Ann-Margret Liv, Stockholm.
Ann-Margarethe Livh, Stockholm.

Djävulen sitter i detaljerna, sägs det, och det är detaljerna vi måste få kläm på för att kunna vrida verksamheten åt vänster och se till att såväl nybyggnation och förvaltning leder mot våra politiska mål. Därför blir det svårt att redovisa alla förslag och tankar som kom fram.

Läs alla mina inlägg om bostäder och Vänsterdagarna.

6 Comments

Lägg till →

  1. Frågan Du istället borde ställa dig Jöran är om de BOENDE i de kommunala bostadsbolagen verkligen VILL att det bedrivs ”västerpolitik” i deras respektive bostadsbolag..

    Eller de boendes egna och högst individuella önskemål kanske inte är så ”viktigt” att ta hänsyn till ?
    Jag bara undrar…

    • Jöran Fagerlund 14 oktober 2013 — 09:51

      Ja, det mesta tyder på att det är fler som vill att det bedrivs vänsterpolitik än det är som vill att det bedrivs högerpolitik.

      • ”.. det mesta tyder ..”
        Du skulle inte kunna _precisera_ dig lite mer..
        När vi ser på det senaste valresultatet så är det fastställt FLER som vill att det bedrivs högerpolitik än vad det är som vill att det bedrivs vänsterpolitik..

        • Jöran Fagerlund 14 oktober 2013 — 10:03

          Inte i Göteborg. Det är ändå i ett av göteborgarnas bolag jag är styrelseordförande.

          • ja, så fick du tillfälle till att tala om DET också! 😉
            Men det ger dig dock INTE några rättigheter att tala för andra i deras sak eller göra dig till representant för alla!

            Sannolikheten till ”Nytt Styre 2014” är stor (och då tänker jag inte på cykelstyren..)
            😉

            • Jöran Fagerlund 14 oktober 2013 — 10:20

              Jag gör mig inte till talesperson för alla. Jag jobbar för mina väljare. Ibland uttalar jag mig som vänsterpartist, ibland som företrädare för majoriteten och i bland som styrelseordförande. Oftast pratar jag bara som privatperson.

Kommentera

