Klass och klimat på Vänsterdagarna

Emil Schön, Jordens Vänner.
Emil Schön, Jordens Vänner.

Dagens första seminarium på Vänsterdagarna i Malmö handlade om klass och klimat. Emil Schön från Jordens Vänner var inledare. Eftersom han hade ett fullsatt seminarium i går och både Jonas Sjöstedt höll seminarium och Aron Etzler presenterade en ny bok samtidigt var det glest i bänkarna. Det gav mycket utrymme till diskussion och seminariet blev riktigt bra.

En stor del av föredraget kretsade kring arbetet i Göteborg och den rapport om klimatomställning Mistra Urban Futures presenterade nyligen. Kul att vårt arbete får spridning i landet. Det var skoj att se riksdagsledamoten Eva Olofsson på seminariet. Klimat är inte hennes vanliga ansvarsområde och det var just därför hon var där: för att lära sig något nytt. Så skall jag också göra oftare. Jag har förvisso varit med på en del studiebesök i äldreomsorgen även om det inte är mitt ansvarsområde men jag kan göra det ännu mer systematiskt framöver.

Läs alla mina inlägg om klass, miljö, klimat och Vänsterdagarna.

Kommentera

