Göteborgsdelegationen startar förberedelserna inför partikongressen

Johan Lönnroth, Bengt Bivall, Grith Fjeldmose, Bettan Andersson, Daniel Bernmar och Ann Karlsson.
Johan Lönnroth, Bengt Bivall, Grith Fjeldmose, Bettan Andersson, Daniel Bernmar och Ann Karlsson.

Igår hade Göteborgsdistriktets kongressdelegation sin första träff. Vi har 20 ombud och som andre suppleant kommer jag att få åka på kongressen och – tyvärr – troligtvis få tjänstgöra. Jag skriver inte tyvärr för att jag inte vill tjänstgöra utan att det är trist för de kamrater som blir sjuka eller får annat förhinder.

Håkan Eriksson och Sara Lund Persson.
Håkan Eriksson och Sara Lund Persson.

I en delegation på 20 personer brukar ett par personer få förhinder. Vem vet kanske blir det jag eller någon i min närhet som drabbas av ett illasinnat virus och jag får låta bli att kliva på Stockholmståget.

Kongresser och dess förberedelser är alltid spännande. Det jag tycker är roligast med delegationsträffarna är att vi har givande diskussioner kring saker vi inte fattar beslut om. Det är inte en helt fri diskussion utan det rör frågor vilka vi senare, på kongressen, kommer att fatta beslut om. Men Göteborgsdelegationen brukar inte fatta majoritetsbeslut om en linje i olika frågor som alla måste hålla sig till. Därför har några av diskussionerna i kongressdelegationen tidigare varit bland de bästa jag har varit med om i Vänsterpartiet.

I synnerhet kan det vara lärorikt att lyssna på diskussioner i frågor som jag själv inte jobbar med till vardags. Sprututbytesprogram för missbrukare är ett exempel på en diskussion som har givit mig många nya insikter.

Två från Angered

Från Vänsterpartiet Angered deltog Zakarias Ayach och jag i gårdagens delegationsmöte. Precis som vi inte fattar majoritetsbeslut i delegationen är vi inte bundna av beslut från Vänsterpartiet Angered men det är naturligtvis extremt viktigt att föra tillbaka diskussionerna från delegationsträffarna till partiföreningen. Och ännu viktigare: att föra upp diskussionerna från Vänsterpartiet Angered till partikongressen i januari.

Zakarias Ayach, Angered, försjunken i tankar.
Zakarias Ayach, Vänsterpartiet Angered, försjunken i tankar.

Det är en delikat balansgång att fundera kring hur mycket var och en av ombuden skall beakta olika ståndpunkter som finns i distriktet och i partiföreningen eller om man skall anse att medlemmarna genom att utse just denna delegation redan har gjort sina politiska avvägningar.

Ännu en aspekt är hur mycket man skall låta andra ombud övertyga en i diskussionerna på själva kongressen. Samtidigt som jag har som ambition att föra med mig ståndpunkter från Göteborg och Angered måste jag vara beredd att lyssna på de andra ombudens argumentation. Annars kan jag inte förvänta mig att de lyssnar på mig. Debatten blir då överflödig. Åker vi bara dit och röstar på det vi redan har bestämt på hemmaplan blir, i förlängningen av det resonemanget, hela kongressen överflödig. Då kan vi lika gärna avgöra alla frågor via medlemsomröstningar på nätet.

Mest formalia och praktikaliteter

Första mötet kretsade av naturliga skäl kring praktiska ting som resor, boende och planering av delegationens kommande möten. En diskussion kring arbetssätt och formalia är nödvändig för att arbetet skall flyta på bra framöver.

Vi inledde delegationsmötet med separata förmögen för män och kvinnor i enlighet med distriktets feministiska lathund. Det är ett viktigt redskap även om delegationen har en majoritet kvinnor: 13 av de 20 ordinarie ombuden.

Grith och Håkan i delegationsledningen

Kongressdelegationen beslutade att utse Grith Fjeldmose och Håkan Eriksson till delegationsledning. Deras uppgift blir att planera möten och se till att allt fungerar. Delegationsledningen har sällan någon politisk makt även om det har förekommit kongresser där viktiga beslut har förberetts genom alla delegationsledare. De är erfarna och ordningsamma. Helt enkelt en bra delegationsledning.

Läs ala mina inlägg om Leica M9kongressen 2010, kongressen 2012, kongressen 2014 och Vänsterpartiet Angered.

Kommentera

