Två miljödebatter vid kvällens fullmäktige

Daniel Bernmar och Michael Marosán.
Daniel Bernmar och Michael Marosán.

Kvällens fullmäktigesammanträde innebar premiär för två partikamrater: Michael Marosán och Daniel Bernmar. Daniel har tidigare deltagit i fullmäktigearbetet i egenskap av ordförande för en stadsdelsnämnd. Det skall bli skoj att jobba med dem under det år som är kvar av mandatperioden. För egen del deltog jag i två miljödebatter.

Den första handlade om uppföljningsrapport 2 2013 och var oväntad för mig. Tom Heyman från Vägvalet ifrågasatte huruvida klimatförändringarna verkligen var en realitet med anledning av att den globala medeltemperaturen inte har ökat de senaste 17 åren trots att utsläppen har ökat. Ingen annan bemötte honom och därför begärde jag ordet och berättade om internationella klimatpanelens senaste rön. Lyssna på mitt inlägg om uppföljningsrapporten:

Tom Heyman svarade med att vi inte kan vara säkra på dessa rön. Nu är bevisningen överväldigande men även om forskningen har fel vad har vi på att ställa om till ett fossilfritt samhälle? Vi skulle skapa en bättre värld, helt utan anledning. Lyssna på min replik:

I diskussionen om den nya miljöpolicyn vi arbetade fram i Miljö- och klimatnämnden lyfte jag fram att Göteborgs miljöarbete bygger på principen rättvist miljöutrymme och att vi inte löser miljöproblem genom att puffa dem över kommungränsen eller in i framtiden. Lyssna på mitt inlägg om miljöpolicyn:

Kvällen inleddes dock för min del med en interpellationsdebatten med anledning av Skånepolisens registrering av romer. Thomas Martinsson (MP) hade skrivit ett så bra svar och var så tydlig i debatten att det egentligen inte behövde sägas något mer från oss rödgröna. Sedan blandade Piotr Kiszkiel (FP) in de felaktiga registreringar av känsliga personuppgifter som förekommit i allmännyttan. Då kände jag mig nödgad att svara som ordförande för Bostads AB Poseidon. De felaktiga uppgifter vi hittade i revisionen rörde alla tillfällen då vi har beviljat uppskov med hyran på grund av sjukdom. Vi har nu hittat en annan rutin som även fortsättningsvis gör det möjligt att hjälpa våra hyresgäster om de får problem att betala hyran i tid p.g.a. sjukdom utan att registrera känsliga personuppgifter. När det inträffade välkomnade Vänsterpartiets fullmäktigegrupp Hyresgästföreningens polisanmälan av allmännyttan eftersom det är angeläget att exakt få reda på det juridiska läget.

Fler bilder på Daniel och Michael:

Läs alla handlingar från kvällens sammanträde och alla mina inlägg om kommunfullmäktige.

Kommentera

