Schlaug, Malmaeus och jag på miljökonferens i Falun – eller fyra miljöföredrag och ett styrelsemöte

Några av åhörarna.
Några av åhörarna.

Förra helgen och början på veckan blev intensiv. Under söndagen och måndagen hann jag med fyra miljöföredrag och ett styrelsemöte med Poseidon. Med 50 mils mellanrum dessutom.

”Tillbaka på brottsplatsen”

Under söndagen deltog jag i Vänsterpartiet Faluns konferens om ekologisk ekonomi tillsammans med Birger Schlaug och Mikael Malmaeus. Tillbaka till brottsplatsen kan man kanske säga. Det var i Falun jag blev medlem i KU och VPK i maj 1989. På den tiden var det miljöfrågor och kärnvapenedrustning som intresserade mig. Två frågor som har följt mig sedan dess. Kampen var lokal och konkret när vi kämpade mot svavelsyrafabriken.

Det mesta går igen. Jag noterar att Vänsterpartiet i Falun protesterar mot ökande kostnader för Skid-VM. På min tid protesterade vi mot planerna på skid-VM 1993. Vänsterpartiet hade i eufori över att Falun misslyckats i försöken att få arrangera vinter-OS gått med på ett skid-VM men Ung Vänster var emot.

Nåväl, berättelsen om Ung Vänster och Vänsterpartiets sena 80-tal och tidiga 90-tal i Dalarna får berättas vid annat tillfälle. Tillbaka till konferensen. Först höll jag en kort introduktion till kongressmotionen som ledde fram till Eko-eko-gruppens arbete:

Sedan talade Birger Schlaug om Vänsterpartiets uppgift att våga ta ledningen i miljödebatten när Miljöpartiet inte tycks våga. Vänsterpartiet har en klassanalys och ett förtroende i rättvisefrågor som gör att vi kan driva en hårdare kritik av konsumtionssamhället än MP:

Forskaren Mikael Malmaeus konstaterar att BNP har fördubblats sedan 1980 men arbetslösheten har inte gått ner. Det verkar inte längre finnas något samband mellan allt det positiva som ökad BNP sägs ge. Det enda samband som består är sambandet mellan tillväxt och miljöbelastning. Mikael hade väldigt intressant statistik som pekar på att BNP-tillväxten motsvarar tillväxten av kapital:

Sist höll jag mitt föredrag:

Dagen avslutades med ett panelsamtal mellan Birger, Mikael och mig:

Då hela arbetet med det ekologisk-ekonomiska programmet och konferensen handlade om att ta fram ny politik valde jag att resonera ganska öppet med egna tankar kring de olika frågorna snarare än berätta vad vi redan vet och tycker. Vi skall ju försöka komma tillrätta med problemet att Vänsterpartiets ekonomiska politik av idag inte ryms inom planetens gränser.

Många intresserade på öppet möte

Kvällen avslutades med ett öppet möte med Mikael Malmaeus och mig.  Ett 20-tal intresserade dök upp och för flera var detta deras första möte med Vänsterpartiet. Det finns ett starkt engagemang i miljöfrågor i Falun och diskussionen kring en ny översiktsplan för Falun-Borlänge pågår för fullt. Av publikfrågorna att döma tycks den tes jag har drivit länge – att Vänsterpartiet skall hålla en hög svansföring i miljöfrågor och några andra frågor för att vårt fokus på vinstfri välfärd skall få fullt genomslag – stämma. Flera som pratade med mig efteråt var miljöengagerade som har röstat på Miljöpartiet länge men nu ser vad vinsterna gör i välfärden. Flera var upprörda över vad som skett sedan Pysslingen har tagit över Söderbaumska skolan – Faluns första privatskola som jag röstade emot när jag satt i skolstyrelsen 1991–1993. Risken att riskkapitalister skulle ta över var ett av de skäl jag anförde. Förhoppningsvis känner sig de miljöengagerade trygga med Vänsterpartiets miljöpolitik och låter deras nyvunna insikter kring vinster i välfärden avgöra och de överger Miljöpartiet.

Styrelsemöte och ännu ett miljöföredrag

Punktligt på utsatt tid 6.27 rullade tåget ut från Falu central och jag, och sonen, hann precis hem till Gårdsten och lämna väskorna innan jag skulle cykla ner till Angered för styrelsemöte med Bostads AB Poseidon. När detta var avslutat var det bara att sätta sig på cykeln och trampa in till Andra Långgatan för ett miljöföredrag på studiecirkeln för nya medlemmar i Frölunda och Majorna-Linné. Även det ett riktigt bra möte med många spännande diskussioner.

Fler bilder från konferensen:

Läs alla mina inlägg om miljö, klimat, ekonomi och hållbar utveckling.

Kommentera

