Elektrifierad cykel laddar all min elektronik

En Brompton har trots allt rätt många kablar och E-werk stör inte nämnvärt.
En Brompton har trots allt rätt många kablar och E-werk stör inte nämnvärt.

[English] För en tid sedan började jag störa mig på att jag cyklade runt med en fin navdynamo utan att utnyttja dess potential stora delar av dygnet. Belysningen stänger jag ju av när solen är framme. Dynamon på min hopfällbara Brompton borde kunna ladda t.ex. mina kamerabatterier tänkte jag.

Efter att har rotat tunt på internet och mejlat tillverkarna av såväl navdynamo och belysning kom jag fram till att hjälpen fanns närmare än jag kunde tro: Anders på Veloform hade E-werk på hyllan i butiken i Majorna. Till ett  pris som står sig bra i konkurrensen från internetbutikerna också. E-werk kan ge upp till 13,3V och 1,5A. Det är naturligtvis främst under längre turer som det är intressant att kunna ladda medan man cyklar. Vanligtvis dröjer det inte så länge innan man kan hitta ett vägguttag. Vid resereportage är det underbart att komma fram med fulladdade batterier till kameran.

I princip drar E-werk ingen ström om man inte har något inkopplat i den. Därför kan man montera den permanent mot dynamon tillsammans med belysningen. Belastar jag E-werk samtidigt som jag har lamporna tända märks det att E-werk stjäl ström från lyktorna. Det är således dumt att försöka ladda något när man cyklar på kvällen. Då behövs all el till lyktorna.

Bush & Müller som tillverkar E-werk har också en variant som heter USB-werk med inbyggt buffertbatter för att mata ut en jämn spänning. Praktiskt om man bara har elektronik som laddas via USB men eftersom jag behöver 12V var den inget alternativ. Frågan var bara var jag skulle montera E-werk. Brompton är ju byggd för att bli så kompakt som möjligt när man fäller ihop den. Efter mängder av olika försök hittade jag en placering jag var nöjd med: 

Under den lilla stumpen framför ramens gångjärn.
Under den lilla stumpen framför ramens gångjärn.
Här gick det lätt att dra kablarna via framgaffeln ner till dynamon.
Här gick det lätt att dra kablarna via framgaffeln ner till dynamon utan att de stör möjligheten att svänga eller ger elaka veck på kablarna.
På så sätt behöver ingen kabeldragning passera någon av cykelns tre gångjärn.
På så sätt behöver ingen kabeldragning passera någon av cykelns tre gångjärn.
Här får den precis plats även när cykeln har fällts ihop.
Här får den precis plats även när cykeln har fällts ihop.
Kontakten man använder för att plocka ut elektriciteten lyckades jag klämma in i den lilla öglan som redan finns för att hålla reda på Bromptons kablar. Det ger ett ganska elakt veck på den lilla kabelstumpen som kommer ut ut E-werk men den hålls fixerad i samma läge och förhoppningsvis slits den inte ut.
Kontakten man använder för att plocka ut elektriciteten lyckades jag klämma in i den lilla öglan som redan finns för att hålla reda på Bromptons kablar. Det ger ett ganska elakt veck på den lilla kabelstumpen som kommer ut ut E-werk men den hålls fixerad i samma läge och förhoppningsvis slits den inte ut.

Man kan ställa in spänningen E-werk matar ut i steg om 0,7V från 2,8V till 13,3V och strömstyrkan i steg om 0,1A från 0,1A till 1,5A. Det är dock lite pilligt att ändra de små rattarna med en liten plastmejsel. Effekten räcker dock gott till kompaktladdaren till Leica M9 som behöver 12–24V och 0,5A samt all annan elektronik jag brukar ha i mina fickor som min mobiltelefon. Även om Leica avrådde mig från att försöka gick det fint att ladda batteriet. Nu vet jag dock inte om batterierna tar skada av upprepad laddning eller stora skillnader i spänning.

Ett problem är att det är sällan mina kamerabatterier eller min telefon behöver laddas just när jag cyklar. Det vore bra att kunna ladda ett batteri när jag cyklar och spara elen till dess man behöver ladda. Det finns massor av batteripaket där ute och jag fastnade för ett som kan mata ut både USB upp till 2,1 A till iPad och 12V. Finns i nätbutiker eller hos Kjell. Egentligen hade kanske mer robusta batteripaket som de från Brunton eller Powertraveller passat bättre. Jag kunde dock inte hitta någon produkt som både hade utgångar för USB vid 2,1A och 12V till samma pris eller låga vikt. Vi får se hur den spegelblanka ytan står sig efter ett par turer i cykelväskan och någon fotoexpedition i skogen, till fjälls eller med kanot.

E-werk levereras med allehanda kablar, förlängningar och adaptrar...
E-werk levereras med allehanda kablar, förlängningar och adaptrar…
...men när jag hade testat mig fram till vad jag behöver lödde jag ihop en egen kabel med lagom längd. Adaptrar och förlängningssladdar kan vara ett elände när man vill resa lätt.
…men när jag hade testat mig fram till vad jag behöver lödde jag ihop en egen kabel med lagom längd. Adaptrar och förlängningssladdar kan vara ett elände när man vill resa lätt.
Batteripaketet går att plugga rätt in i kompaktladdaren (modell nr. 14470) till Leica M9 via 12V-uttaget. Nätt och behändigt. Ev kan jag skaffa en kabel på bara en decimeter för att spara ytterligare några gram.
Batteripaketet går att plugga rätt in i kompaktladdaren (modell nr. 14470) till Leica M9 via 12V-uttaget. Nätt och behändigt. Ev kan jag skaffa en kabel på bara en decimeter för att spara ytterligare några gram.

 

Även batteripaketet levereras med en mängd olika kontakter. Jag har ännu inte bestämt mig huruvida jag föredrar att spara några gram med utbytbara toppar med risk för glapp framför att använda elektronikens egna USB-kablar.
Även batteripaketet levereras med en mängd olika kontakter. Jag har ännu inte bestämt mig huruvida jag föredrar att spara några gram med utbytbara toppar med risk för glapp framför att använda elektronikens egna USB-kablar.

Den stora fördelen är alltså att jag kan ladda batteripaketet när jag cyklar och ladda kamera och mobiltelefon när det behövs. En bonusfördel är att batteripaketet är byggt för att hantera varierande spänning (9–15V) in. Därför har jag alltid E-werk inställd på full effekt: 13,3V och 1,5A. (Runt 16W om man cyklar 15 km/h eller mer.) Batteripaketet stänger automatiskt av laddningen när det är fullt. Sedan ger det en jämn och fin spänning ut (9V, 12V eller USB).

Bush & Müller har ett eget bufferbatteri men det var inget alternativ för mig eftersom det bara matar ut 5V. Det är rätt klumpigt och jag har inget intresse att ha ytterligare en klump monterad på cykeln. Dessutom behöver jag, som sagt, i bland 12V.

Eftersom väskan fästs på ett block som sitter monterad på ramen och inte på styret finns ingen risk att styrförmågan försämras...
Eftersom väskan fästs på ett block som sitter monterad på ramen och inte på styret finns ingen risk att styrförmågan försämras…
...eller att kontakter dras ur när man svänger.
…eller att kontakter dras ur när man svänger.

Hittils har allt funkat som det var tänkt och jag är mycket nöjd med att ha en elektrifierad Brompton som kan ladda all min elektronik. Förhoppningsvis uppskattar även fler kunder fördelarna med fotografer med låg klimatbelastning. På det hela taget känns det bra att kunna utnyttja de 16W som tidigare bara snurrade till ingen nytta.

Läs alla mina inlägg om Brompton, Leica M9 och D-lux 3.

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: