Hopfällbar cykel och kollektivtrafik perfekt kombination

Vanligtvis brukar jag ställa cykeln på andra sidan för att inte ta upp plats för barnvagnar men här var det enklare att ta en bra bild.

December är ingen höjdarmånad för cykling. Kallt, blött och grusigt med inslag av is vissa dagar. Därför uppskattar jag extra mycket i december att kunna fälla ihop cykeln och ta den med på spårvagnar och bussar.

Fram till den 15 december gick direktbussen (173) från Gårdsten endast till Svingeln. Förvisso en tämligen vältraffikerad hålplats där man sällan behöver vänta länge för att ta sig vidare men de extra minuterna tog liksom tjusningen ur direktbussen. Det går så snabbt att fälla upp en Brompton att jag ofta hinner lämna hållplatsen innan bussen gör det.

Med den nya tidtabellen går 173:an till Nils Ericsonterminalen så behovet av en cykel har minskat drastiskt om man skall till centrum. Det är en underbar nyhet för oss Gårdstensbor. Skall man lite längre är cykel och kollektivtrafik en oslagbar kombination. Jag kan själv bestämma hur långt jag vill cykla. Om det regnar, snöar eller blåser sätter jag mig bara på bussen. Om jag inte vill komma alt för svettig och andfådd till ett kundmöte likaså. I ärlighetens namn är det faktiskt så enkelt att jag inte är på humör för stigningen till 100 meter över havet visa dagar.

Fler bilder:

Läs alla mina inlägg om Brompton, cykel, kollektivtrafik, Leica M9 och Gårdsten.

Kommentera

