När julkommersen är över skall nyårslöften exploateras

Inte en slump att träningsreklamen kommer efter nyår.
Inte en slump att träningsreklamen kommer efter nyår.

Marknadsföringsmixens 4P, som är intimt förknippat med Philip Kottler även om den teoretiska grunden lades av Jerome McCarthy, visar sig alltid direkt efter nyår. Nyårslöften om ett bättre hälsosammare liv skall kapitaliseras. Därför fylls det offentliga rummet och medierna med reklam för bantningskurer och träningsinstitut. 

Promotion och plats på samma gång. Dåliga samveten och vidlyftiga löften under champangepåverkan får inte smita under radarn. På sätt och vis är det genialt inordnat. Reklamen inför jul får oss att förköpa oss på julmat och godis. Reklamen i mellandagarna får oss att förköpa oss på hemelektronik. Efter nyår skall vi öppna plånboken för att bli av med de extrakilon vi betalade dyrt för att lägga runt midjan under julhelgen.

Hur mycket jag än hatar kapitalismen får man ändå ge systemet att det är nära nog perfekt konstruerat. Det finns snart inget kvar som inte exploateras. Allt är kommodifierat, tänker jag samtidigt som jag vet att kapitalismen kommer att hitta ännu fler företeelser att förvandla till varor. Men någon gång måste det ta slut. Det har sagts förut men nu måste vi väl ändå uppleva kapitalismens sista skälvande årtionden? Kapitalismen kan väl inte överleva sig själv så mycket längre?

Läs alla mina inlägg om PR och reklam.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: