Nytt batteri och gammalt minneskort blåste liv i tioårig iPod mini

När jag ändå hade tagit i sär spelaren passade jag på att slänga in ett gammalt minneskort med fördubblad kapacitet.
När jag ändå hade tagit i sär spelaren passade jag på att slänga in ett gammalt minneskort med fördubblad kapacitet.

Utrymmet för renodlade MP3-spelare krympte rejält när mobiltelefonerna fick mer minne och möjlighet att spela först musik och sedan film. Kanske inget man behöver köpa nytt men vad gör man med en tio år gammal iPod Mini, första generationen, har tillbringat de senaste åren och batteriet bara klarar två timmar?

Restaurerar så klart. Mitt nyårslöfte förra året var att jag inte skulle köpa något nytt som jag verkligen inte behöver. I stället skall jag reparera mer. (Följaktligen gav jag inget nyårslöfte i år, möjligtvis får jag restaurera det gamla vid behov.)

En iPod mini är relativt lätt att rusta upp bara man har tagit sig in under skalet. Det krävdes dock lite specialknep som innefattade limpistol för att inte repa skalet. Det finns mängder av guider hur man gör på nätet, både som filmer och steg-för-steg-besrivningar, och det är bara att söka. Batterier hittar man i nätbutiker eller på e-bay från några tior och uppåt.

Minnet är ett vanligt compact flash-kort som används i lite större kameror. Själv har jag flera liggandes och jag passade på att stoppa in ett dubbelt så stort (8 gb i stället för 4 gb). I mitt fall föll valet på en microdrive som jag inte längre använder. Microdrive är en liten hårddisk och har tekniskt blivit frånsprunget av flash-minnen både när det gäller kapacitet och hastighet. Därför drar det också mer ström. Kanske skall jag testa och sätta i ett flash-minne och se om speltiden förlängs ytterligare.

Av andras erfarenheter att döma är det lätt hänt att repa skalet när man försöker ta sig in med verktyg. Ett lite udda tips var att limma fast något man kunde dra loss locken med, t.ex. en skruvmejsel eller ett buntband. Det senare funkade bäst för mig. Smältlimmet gav precis rätt fäste och var ändå enkelt att få bort.

Jag fick i alla fall tillbaka de åtta timmar speltid iPod hade när den var ny för tio år sedan och dubbel kapacitet. Inget jag skulle köpa idag men det är skönt att kunna lyssna på lite längre intervjuer i en separat spelare. Min inspelningsutrustning är bra på att spela in men ganska kass på att hantera filer och spela upp.

Läs alla mina inlägg om Apple, ipod, IT och renovering.

Kommentera

