Att förenkla för föreningar och allmänhet att ha aktiviteter i skolor kvällstid kan minska behovet av kameraövervakning

Daniel Bernmar (V) i en annan debatt: den om ett världslitteraturhus i Gamlestaden.
Daniel Bernmar (V) i en annan debatt: den om ett världslitteraturhus i Gamlestaden.

Kvällens andra debatt i kommunfullmäktige blev lite lugnare än den första. Vänsterpartiet hade i kommunstyrelsen antecknat ett yttrande som betonade vikten av att utreda andra åtgärder innan man sätter in kameraövervakning. Allt för att värna den personliga integriteten.

I checklistan som finns med i policyn skriver man om motionärer som en grupp man skall underlätta för att vistas i närheten av lokaler som riskerar inbrott eller skadegörelse. I mitt inlägg påpekade jag att det kunde vara bra att mer uttryckligen ha med idrottsrörelsen:

Jag betonade också vikten av att vi gör fler skolor praktiskt tillgängliga för fler genom exempelvis låga hyror eller nolltaxa, att det enkelt går att låsa upp och larma delar av skolan samt att barnens och personalens integritet säkras så att besökare inte får tillgång till personliga saker vid besök.

Alla handlingar från kvällens fullmäktige hittar du här. Att jag har bilder på andra partikamrater beror helt enkelt på att jag inte vill fotografera samtidigt som jag talar. Det tycks också vara svårt att lära någon i omgivningen att använda en manuellt fokuserad mätsökkamera. Jag får helt enkelt förbereda mig bättre och ordna en liten kurs. Eller ta med en med autofokus.

Läs alla mina inlägg om kommunfullmäktigePoseidon och EU.

Kommentera

