Expertutlåtande: varm choklad på havremjölk lika god som på komjölk

Utsikt från den asfalterade kullen i dalen i Gårdsten.
Utsikt från den asfalterade kullen i dalen i Gårdsten.

Efter lördagens utflykt med blodvite gjorde dottern och jag en kortare cykeltur i dalen i Gårdsten i skymningen i går. Med oss hade vi en termos varm choklad och några kakor. I ett försök att minska vår konsumtion av mejeriprodukter kokade jag chokladen på havremjölk.

Enligt experten var den lika god som choklad gjord på komjölk. Lite för varm bara. Den detaljen ordnade sig automatiskt där vi satt uppe på den asfalterade kullen i dalen i Gårdsten. Jag tror att kullen är tänkt för cykling på sommaren och pulka eller kana på vintern.

Själv tyckte jag att choklad på havremjölk var minst lika god som på komjölk. Den smakade till och med lite gräddigare och krämigare än choklad på mellanmjölk. Nu är vi inga storkonsumenter av varm choklad och en övergång till veganchoklad lär inte minska vår miljöbelastning drastiskt. Å andra sidan ser jag ingen anledning att fortsätta med mejeriprodukter till sådant där det varken märks på smaken eller bidrar nämnvärt till näringsintaget. Kanske kan man testa att göra egen havremjölk framöver. I matlagning och till godsaker borde det funka. Havremjölk i butik är ju inte helt gratis, om man säger så.

Läs alla mina inlägg om Gårdsten, cykel och mat.

6 Comments

Lägg till →

  1. Ja, nu lägger jag mig inte HUR du lever utan kanske mera på att du med ditt livsval i llmänhet och HUR du lever i synnerhet VILL att andra också skall leva!😀

    Exv. så vill jag INTE påtvinga dig som vegetarian att äta kött av just RESPEKT för dina livsval. Jag förväntar mig då samma ömsesidiga RESPEKT tillbaka och inte bara gentemot mig utan även andra som du har en önskan och makt att styra över..

    För mig får du mer än gärna äta vegetariskt, cykla i ur och skur etc. för att detta då är mest passande för dig men jag skulle önska mig en lite större vidsynthet och empatisk förståelse för att andra människor har andra förutsättnignar och ävenså valt att leva på annat sätt UTAN att detta sätt påverkar dig i din vardag!

    Min gamla mor har nämligen lärt mig att man skall leva som man lär !😀

    • Jöran Fagerlund 11 februari 2014 — 12:17

      Ingen skugga skall falla över din mor men att jag överhuvudtaget är politiskt aktiv beror ju på att det inte går ”leva som man lär” idag. Hade vi haft ett klasslöst samhälle som höll sig inom ekologins ramar, utan rasism eller kvinnoförtryck skulle jag kunna leva som jag lär i stället för att jobba politiskt.

  2. ”..I ett försök att minska vår konsumtion av mejeriprodukter ..”
    Vad är det nu för ”fel” på mejeriprodukter tycker du? Visst! Det finns de som är intoleranta mot laktos och ja, jag har smakat de flesta ”surrogatprodukter” till mjölk! En del riktigt goda, en del riktigt ”räliga”..
    Inte något går dock upp emot ett glas med kall mellanmjölk!
    Och du! I Kaukasus äter man mycket yoghurt och där blir man ju långt över 100 år !

    • Jöran Fagerlund 11 februari 2014 — 10:36

      Ägg och mejeriprodukter belastar miljön. Inte lika mycket som kött men ändå mer än vegetabilier. Se t.ex. Livsmedelsverket. Ost sticker ut eftersom det går åt flera liter mjölk att göra ett kilo ost.
      Det är rimligt med viss djurhållning och konsumtion av kött och mejeriprodukter. Dagens nivåer är dock på tok för höga. Därför avstår jag kött och försöker byta ut mejeriprodukter när jag kan. I t.ex. varm choklad och pannkakor tycker jag att det blir tillräckligt gott utan komjölk och hönsägg.
      Dagens industriella djurhållning innebär också ett onödigt lidande för djuren. Minskar jag familjens slentrianmässiga konsumtion av ägg och mejeriprodukter sparar vi pengar som vi kan lägga på ekologisk mat.

      • Ja, du får göra som DU vill! Hur DU gör lägger jag mig inte i!😀
        MEN, låt därför andra människor också få leva sina liv som de anser passar dem bäst UTAN att någon skall lägga sig i. Exv äta vegetariskt, dricka mjölk, äta kött mm.
        Inte så ”svårt” eller hur?

        • Jöran Fagerlund 11 februari 2014 — 11:49

          Om du har uppfattat mig som någon slags livscoach som bloggar om hur andra bör leva sina liv har du nog missförstått det hela. Här blandar jag episoder ur mitt liv och tankar om fotografi med rapporter från politiska uppdrag. Det vore rätt tragiskt om folk börjar kopiera mitt liv🙂

          Kostråd tycker jag är viktiga men det låter jag myndigheter som har kompetens stå för. Det är inget jag tänker ge mig in i.

          Det ingår i mitt förtroendeuppdrag att ha synpunkter på hur Göteborgs Stad bedriver verksamheten. Bl.a. vilken mat som serveras. Som ledamot i Miljö- och klimatnämnden är jag del i myndighetsutövningen att se till att livsmedelskontrollen är ändamålsenlig.

          Inte för att vara näsvis men du brukar komma med rätt många kommentarer som tyder på att du lägger dig i hur jag lever mitt liv. Allt från vilka kameror jag testar till vilken bil min sambo äger.

          Nu är det väl inget orimligt i att vi har åsikter kring hur andra lever sina liv? Det kan ju hända att någons livsval begränsar andras livschanser. Maten är ett sådant val. Hur vi väljer att konsumera idag påverkar oss, människor i andra länder och människor i framtiden. Det personliga är inte alltid enbart en privatsak. Det personliga är ofta också politiskt. I mitt politiska arbete fokuserar jag dock inte på att försöka förmana andra att byta livsstil utan att ändra systemet för att skapa bättre möjligheter för andra att leva hållbara liv.

Kommentera

