Dubbelpunktering och gatugruset från helvetet

Det blev till att laga två slangar idag.
Dagens andra lagning. Denna slang fick två hål och två lappar.

Det är dags att kommunen sopar cykelbanorna längs E45 nu. Det har varit isfritt länge och även om det kommer mer snö gör grus under isen ingen nytta. Idag drabbades jag av två punkteringar i kort följd trots att jag i morse pumpade däcken till rätt tryck just för att minska risken för punktering.

OK som ateist är jag övertygad att det inte finns något helvete. Gruset och stenarna på cykelbanorna är ändå ett sådant otyg att rubriken känns motiverad och välavvägd. Rentav måttfull och nyanserad.

Det har blivit betydligt enklare att cykla från Gårdsten in till city via Agnesberg och sedan längs E45 sedan den nya breda fina cykelbanan ner för Ramnebacken och den nya cykelbanan förbi Råvattenintaget i höjd med Alelyckans vattenverk i Lärjeholm. Sopningen är dock undermålig. Förutom gruset som lades ut som halkbekämpning under vintern ligger ofta pinnar och flera centimeter stora bitar makadam på cykelbanan.

Det måste vara något sådant jag kört på på den nya cykelbanan förbi råvattenintaget när framhjulet blev platt. Tur i oturen att jag var på väg till en filminspelning och hade utrustningen i min cykelkärra. Där har jag nämligen en reservslang. Det är alltid lite pilligt att försöka laga däcket när det är blött och kallt. Det är svårt att hitta hålet och det är risk att lappen inte fäster. I och för sig har jag alltid med mig två lappar i den lilla verktygslåda man kan förvara i ramen på en Brompton men nu gjorde jag det lätt för mig när jag ändå kunde.

Fram till nu har jag alltid tänkt att det räcker med en reservslang i vagnen. Både vagnen (Cyclone IV Chubby) och cykeln har samma typ av däck: 16 tum, 37-349. Kanske får jag tänka om nu. När jag kommit en bit längs Gullbergs strandgata vid Suckarnas kaj blev bakhjulet platt. Även här var det grusigt och en del sten. Här har cykelbanan också en del små elaka hål i asfalten. Inga man löper någon större risk att ramla omkull för men ändå skarpa kanter som kan punktera en slang.

Nu hyser jag inga större förhoppningar att det blir sopat inom kort enligt planen skall det vara sopat sista april. I bästa fall i mars. I dessa tider av global uppvärmning är det märkligt att ha datum för denna typ av aktiviteter. Det rimliga är ju att utgå från vädret. Sopa när det har varit isfritt i en vecka. Svårare än så borde det inte vara.

Trots dessa båda malörer hann jag i tid till filmningen. Kundens tidsschema hade dessutom förskjutits och det blev ännu mer gott om tid för min del. Filmningen gick bra och båda intervjuerna satt i första tagningen. Senareläggningen blev dock inte större än att jag hann cykla hem och koka ärtsoppa till familjen.

Läs alla mina inlägg om fotografi, cykel och Brompton.

Kommentera

