Tredje punkteringen på tre dagar troligtvis självförvållad

Om du känner igen detta häftstift skulle jag gärna ”prata” med dig.
Om du känner igen detta häftstift skulle jag gärna ”prata” med dig.

Om någon kommer att bli mångmiljonär på lagningslappar till cykelräck är det Anders på VeloformTorsdagens dubbelpunktering följdes i kväll av ännu en framhjulspunka. Denna gång kan jag troligtvis inte harmas över någon annan än mig själv eller mina nära och kära. 

Efter en cykeltur i dalen i Gårdsten tillsammans med dottern skulle jag spola av de senaste dagarnas ansamling av smuts och lera. Växlarna behövde också justeras och när jag skulle testa om de fungerade som de skall var framhjulet platt. Optimisten i mig tänkte: ”äh, det är bara platt på undersidan”. Realisten i mig kände igen den tröga styrningen och insåg att det var en punktering. Orsaken var inte svår att hitta då häftstiftet fortfarande satt kvar i däcket. Det hade verkligen gjort sitt jobb också kan man säga då det gått rakt igenom slangen och punkterat det på två ställen.

Eftersom jag inte märkte något under cykelturen låg häftstiftet troligtvis på vår gård. Då jag inte vill anklaga mina nära och kära för slarv får jag ta på mig hela ansvaret själv. Skall man se något positivt med det börjar jag bli rätt snitsig på att laga punkteringar.

Läs alla mina inlägg om Gårdsten, cykel och Brompton.

Kommentera

