Läge att höja trängselskatten och regionskatten och införa nolltaxa?

Priset på   kollektivtrafikresor har ökat mer än bilresor.
Priset på kollektivtrafikresor har ökat mer än bilresor.

Priset på kollektivtrafik har ökat fyra gånger mer än konsumentprisindex sedan 1995 enligt en granskning SVT har gjort. Bilens attraktionskraft öka på kollektivtrafikens bekostnad eftersom kostnaden för bilresor inte har ökat tillnärmelsevis lika mycket.

Globalt får fossilenergi mer subventioner än förnybart. Det första världen borde göra är att avskaffa subventionerna till fossilt. Det första Sverige, regionen och kommunen kan göra är att höja trängselskatten och inkomstskatten för att finansiera nolltaxa.

Läs alla mina inlägg om kollektivtrafik och nolltaxa. Liknande inlägg:

1. Några möjliga vägar att stegvis införa nolltaxa i kollektivtrafiken

2. Vänsterpartiet genomför nolltaxa i Kiruna, Avesta och Jokkmokk

3. Kan nolltaxa i kollektivtrafiken finansiera välfärds­­satsningar?

4. Trängselskatt ökade kollektivtrafikresandet med nästan 20 procent

5. Reklamfri kollektivtrafik vore en viktig insats för kultur och miljö

Advertisements

5 Comments

Lägg till →

  1. Eftersom jag inte har någon bil är jag beroende av kollektivtrafiken. Men om jag skulle ta en tur till stan (25 min med tåg) och om jag hade haft en bil hade jag nog kört bil, Det hade blivit billigare än vad två enkla biljetter (fram och tillbaka – det finns inte returbljetter) hade kostat. Det är helt enkelt på tok för dyrt.

  2. Har du fått kortslutning när du tänkte? Har du inte insett att bilismen är en av statens stora mjölkkor, och inte tillnärmelsevis fått sådana subventioner som kollektivtrafiken får? Och ovanpå det så vill du att bilisterna skall betala ännu mer för att lattedrickande vänsterflummare skall kunna slå sig för bröstet och tala om hur jäkla bra de är…

  3. Man har noll-taxa i tallinn i Estland sedan 1/1 2013. Spåren för spårvägen håller på att spricka isär för att inte tala om växlarna.

    Trådbussarna från 80-talet, visserligen av fabrikat Skoda och mycket tillförlitliga men märkta av nästan 3 decenniers tung drift, börjar ”skorra” av slitage.

    Några ytterligare pengar än de man kan få ifrån EU för att kunna hålla trafiken uppe kan man inte påräkna.

    VAD MER skall vara en allmän ”gratis” nyttighet betald av skattebetalarna och som man kan använda sig av ”ad libitum”.. ?

  4. Kostnaderna för kollektivtrafiken lär ju inte minska med detta recept. Snarare tvärtom?

    • Jöran Fagerlund 24 februari 2014 — 09:49

      Kostnaderna för resenären minskar om man inte är höginkomsttagare.

      I samhället ökar kostnaderna för kollektivtrafiken och kostnaderna för biltrafiken minskar ännu mer. Totalt sett kommer kostnaderna för resande att minska i samhället.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: