Som om någon har påstått nolltaxa egentligen är gratis

Efterlängtat att kunna åka direkt hem igen.
Det bästa med Göteborg – 173:an till Gårdsten – hade varit ännu bättre om man slapp stämpla.

Biljettpriserna i kollektivtrafiken har diskuterats de senaste dagarna. Västtrafiks ordförande Leif Blomqvist (S) sparkar in öppna dörrar och kommer med en intetsägande kommentar i GP. En plattityd på gränsen till korkad:

– Det finns ingen gratis kollektivtrafik, säger Leif Blomqvist (S), ordförande i Västtrafiks styrelse. Det är alltid någon som betalar

Som om någon på allvar har påstått att nolltaxa är gratis i betydelsen att kollektivtrafiken inte kostar något. Förvisso har nolltaxa ibland gått under parollen ”Gratis kollektivtrafik”. Det har varit uppenbart för alla att det har handlat om skattefinansierad kollektivtrafik. Idag betalas runt hälften av kollektivtrafiken via skatten. Den andra hälften via biljettintäkter.

Exemplet i artikeln som presenteras som ett argument mot nolltaxa – att en medelinkomsttagare får en skatteökning med runt 3000 kronor per år – är i själva verket ett gott argument för nolltaxa: månadskort kostar i de flesta kommuner 680 kronor. Det gör att även en skattehöjning med 6000 per år för att finansiera en utbyggd kapacitet innebär en besparing för medelinkomsttagaren med över 2000 kronor per år. Tolv månadskort kostar ju 8160 kronor. Nu har jag inte granskat sifferexcercisen i GP. Min poäng är inte att nagelfara beräkningarna utan att det som anförs som ett argument emot nolltaxa egentligen är ett argument för nolltaxa.

Sedan är frågan om det är rimligt att jämföra med månadskort i bara en kommun. Årskort Göteborg+ kostar 9955 kronor. Nolltaxa i hela regionen skall väl jämföras med Regionen runt 365 som kostar 15950 kronor? Med GP:s siffror motsvarar det en skattehöjning på 5,33 skattekronor. Att få det för bara en eller två kronors skattehöjning låter ju som en rejäl vinstaffär.

Det är uppenbart att det går bra att höja regionskatten med 2–3 procentenheter (2–3 skattekronor) för att både bygga ut kollektivtrafiken och sjukvården eller kulturen. För de flesta som idag reser kollektivt blir det en besparing eller marginellt dyrare. Samtidigt blir allt så mycket bättre.

Nolltaxa kan säkert få fler att resa kollektivt och ställa bilen. Nolltaxa är säkert bra för miljön. Den största nyttan är dock att det är en fantastisk frihets- och rättvisereform. Nolltaxa ger fler möjlighet att resa och nolltaxa omfördelar. Därför är det så angeläget att Vänsterpartiet driver frågan. Ingen annan kommer att göra det åt oss.

Avslutningsvis är det, mist sagt, anmärkningsvärt att Leif Blomqvist, som i decennier haft tjänstebil som kommunalråd och regionråd, drar till med klichén att det inte finns någon gratis kollektivtrafik. Nej, alla i regionen har idag inte tillgång till gratis kollektivtrafik men somliga har tillgång till gratis privatbil.

Läs alla mina inlägg om kollektivtrafik och nolltaxa. Liknande inlägg:

1. Några möjliga vägar att stegvis införa nolltaxa i kollektivtrafiken

2. Vänsterpartiet genomför nolltaxa i Kiruna, Avesta och Jokkmokk

3. Kan nolltaxa i kollektivtrafiken finansiera välfärds­­satsningar?

4. Trängselskatt ökade kollektivtrafikresandet med nästan 20 procent

5. Reklamfri kollektivtrafik vore en viktig insats för kultur och miljö

6. Läge att höja trängselskatten och regionskatten och införa nolltaxa?

One Comment

Lägg till →

  1. 173:an är en konstig linje!

    Inte bara att Göteborgs kommun i.o.m sitt delägarskap i Västtrafik är med och subventionerar denna utan ÄVEN att denna linje är en ”extra” linje ”utöver” de ordinarie som kräver ytterligare speciella subventioner av Göteborgs kommun.

    Men detta kanske är ”taktiken” hos VT? Dra ner linjerna till ett minimum så att kommunerna MÅSTE köpa till ”extra” trafik..

    Nej, det är dags att Göteborg sköter sin egen kollektivtrafik, köper sina egna spårvagnar etc. UTAN inblandning av VT. Så som det var tidigare!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: