Hjälper nytt däck på de osopade cykelbanorna?

Nytt däck, nytt hopp.
Nytt däck, nytt hopp.

Efter ytterligare punkteringar var och varannan dag gav jag upp att laga slang och peta grus ur däck igår. När jag ändå skulle köpa nya bromsklossar köpte jag en ny slang och ett nytt däck till bakhjulet. Framhjulet får hänga med ett tag till.

Omsättningen på lagningslappar har trots allt inte varit överdrivet hög eftersom jag har kvar lappar ”Made in West Germany”.
Omsättningen på lagningslappar har trots allt inte varit överdrivet hög eftersom jag har kvar lappar ”Made in West Germany”.

Tror att jag har lagat däcken minst tio gånger sedan nyår. Har det inte varit grus så har det varit häftstift. En del lagningar har lossat och i andra fall har det suttit sten kvar i däcket som jag har missat trots att jag letat noga.

Valet föll på ett lite tjockare däck Shcwalbe Marathon. Det är tyngre än standarddäcket och sägs ge större motstånd. Jag har inte cyklat tillräcklig med det nya däcket för att kunna uttala mig om så är fallet. Det rekommenderade lufttrycket är något lägre så det kan stämma.

Om det är det som krävs för att slippa punktering är det värt det. När en tur till stan t.o.r. innebär 30 km kanske det är bra med ett mer robust däck. Är det för trögt tänker jag att jag använder det under vinterhalvåret och sätter på ett par lättare när cykelbanorna är sopade i maj. Kanske skall man gå åt den andra extremen då och köra helt omönstrat även om det känns riskabelt i det blöta Göteborgsvädret. Å andra sidan undrar jag hur mycket de slitna spåren på gamla däck hjälper. Frågan är vilka däck man skall satsa på till Göteborgsgirot.

På väg hem i går stannade jag till för att ta några motljusbilder med Göta Älv-bron i bakgrunden. Det gäller att passa på när Göteborg bjuder på sol.

Hoppas det håller bättre än det gamla.
Hoppas det håller bättre än det gamla.

Läs alla mina inlägg om fotografi, Leica D-lux 3cykel och Brompton.

3 Comments

Lägg till →

  1. Höll däcken bättre?

    • Jöran Fagerlund 19 mars 2015 — 08:14

      Svårt att säga. Slet ut Maraton-däcket på mindre än ett år. Bytte nyss men då hade jag inte cyklat sedan i november när jag bröt benet. Det var läge att byta däck redan i höstas.

  2. Jag saknar ditt ”name-droppande” av de exklusiva och dyra reservdelar etc. du köper till din cykel!
    För du köper väl inte dina däck etc. på Bil-tema ? 😉

Kommentera

