Kamrater och släkt tog farväl av Ingalill Andersson

Zsolt Szanto och Greta Segersson.
Zsolt Szanto och Greta Segersson.

Idag tog partikamrater, fredsvänner, fackligt aktiva och släkt farväl av Ingalill Andersson. Den borgerliga begravningsceremonin  ägde rum i St. Markus Kapell. Det var en ljus tillställning under ledning av Grith Fjeldmose, begravningsförrättare.

Alltid på plats. När Ingalill var tre år bar hennes far henne på axlarna i förstamajdemonstrationen och sedan dess har hon aldrig missat en demonstration.
Alltid på plats. 1 maj 2003.

Efteråt samlades vi i gårdslokalen på Andra Långgatan 20. Där bjöds det på smörgåstårta, kaffe och kaka. Många kände sig manade att hålla tal och dela med sig av sina minnen av Ingalill. Däribland kommunalrådet Mats Pilhem och Monica Engvall från Yrkesgrupper mot kärnvapen som jobbat i fredsrörelsen tillsammans med Ingalill i 20 år. Själv var jag tyst och lät i stället mina bilder tala i form av ett bildspel. Det var samma bilder som jag publicerade här på bloggen tillsammans med intervjun jag gjorde med Ingalill 2003 när hon hade varit medlem i partiet i 50 år.

Kontakten med Ingalills släkt och det mesta av det praktiska från partiets sida sköttes av Zsolt Szanto. Även detta blev en ljus och lyckad tillställning med drygt 40 deltagare. Avslappnat men respektfullt. Ljust men eftertänksamt. Många leenden och några skratt men på en allvarsam klangbotten. Jag är tämligen övertygad att det var så Ingalill ville ha det.

Fler bilder från idag:

Läs alla mina inlägg om Leica M9fredHiroshimaNagasaki och kärnvapen. Liknande inlägg:

1. Låt inte Göteborg bli ett nytt Hiroshima

2. Utfrågad om en kärnvapenfri värld av IKFF och Fredsam

3. Göteborg kommer, på mitt initiativ, att ansluta sig till Borgmästare för fred

4. ”Nu försöker vi förhindra ett tredje Tjernobyl” Peace Boat besökte Göteborg.

5. Atombomberna överlevde Ingalill

Kommentera

