Fler än 500 fyllde Järntorget till stöd för nazivåldets offer i Malmö

L1058596

Vi blev minst 500 som fyllde Järntorget för att visa vårt stöd till de sex Malmöbor som utsattes för mordförsök från nazister i natt. Den snabba mobiliseringen visar trots allt på en styrka hos oss antifascister.

Själv lekte jag med barnen i den nya stadsparken i Angered i eftermiddags när jag fick ett SMS att det var manifestation kl. 16. Vi hann hem i godan ro innan jag satte mig på cykeln för att hinna till Järntorget. 

Väl på plats lyckades Erika Engberg och jag få var sitt citat i GP:

Flera hundra människor hade samlats med kort varsel, många från olika vänstergrupper. En av dem var Erik Engberg, engagerad i Vänsterpartiet.

– Jag är här för att visa solidaritet och markera mot det ökande fascistiska våldet, ett tecken på att klimatet hårdnar, sa hon.

[…]

Jöran Fagerlund, vänsterpartistiskt kommunfullmäktigeledamot cyklade in på sin minicykel från Gårdsten till Järntorget när han fick ett sms om manifestationen.

– Det känns viktigt att man kan mobilisera snabbt, dels för att visa omvärlden och dels för att känna trygghet med varandra, sa han.

Vänsterpartiets Christina Höj Larsen fördömer våldsdådet i ett uttalande.

Fler bilder:

Läs mer i GP, Aftonbladet. Läs även Anna Herdy.

Läs alla mina inlägg om nazism, fascismrasism, våld och antirasism. Liknade inlägg:

1. 800 göteborgare hedrade nazizmens offer på kristallnatten

2. Göteborg hedrade kristallnattens offer

3. Traditionsenligt hedrande av de spanienfrivilliga

4. Stor uppslutning när arbetarrörelsen hedrade de spanienfrivilliga

5. 5000 demonstranter fyllde Avenyn på internationella kvinnodagen

Kommentera

