Vegetarisk falukorv och stuvade makaroner i Angereds nya stadspark

Ungarna älskar den nya parken.
Ungarna älskar den nya parken.

I går blev det premiär för matlagning i den nya stadsparken i Angered. Där finns fina uppställda grillplatser men vi tog med spritköket för att steka vegetarisk falukorv samt koka, och sedan stuva, makaroner. Riktigt lyckat.

Inför säsongens cykelutflykter och semester håller jag på att pulvrisera min tillvaro. Jag testar helt enkelt att laga mat med så mycket ingredienser i pulverform som möjligt. Allt för att minska vikt och öka hållbarheten inför cykelturerna.Någon gång i framtiden kommer en kokbok med vegetarisk mat för tältare.

Denna gång gjorde jag stuvningen på majsmjöl och kaffegrädde i pulverform. Jag har svårt att tänka mig att det är nyttigt men ett par gånger per år lär, förhoppningsvis, inte skada.

Falukorven är fryst och inget man kan ta med sig på längre turer. Nästa experiment blir därför att försöka förvandla torkade sojagrytbitar till något som smakar stekt fläsk. Det är ju en klassisk husmanskost: fläsk och stuvade makaroner.

Kaffe och varm choklad hade vi med oss i termos. Det går ju utmärkt att laga på plats men om man ändå skall lasta vattenflaskor i cykelväskorna kan man lika gärna ta med sig vätskan i termosar. Något som skulle förbättra grillplatserna i stadsparken i Angered vore möjligheten att kunna hämta vatten. Toaletter finns i Angered Arena, vilket är helt OK, men tappvatten vore skönt att ha på närmare håll. Inte minst i fall något går snett med grillandet.

Under matlagningen fick jag SMS om manifestationen på Järntorget mot nazivåldet i Malmö. Vi hann dock äta färdigt, leka färdigt och cykla hem till Gårdsten innan jag på nytt hoppade upp på min Brompton för att susa till Järntorget.

Läs alla mina inlägg om Angered, cykel och mat. Liknande inlägg:

1. Stadsparken i Angered invigdes i kyla och regn

2. Gårdstenscyklisten del 5: picknick med stekt korv i dalen

3. Årets sista utemat på stekhäll i Vättlefjäll

4. Stekhäll perfekt på höstpromenad i Vättlefjäll

5. Spenatsoppa i termos perfekt för cykelutflykt i februari

6. Expertutlåtande: varm choklad på havremjölk lika god som på komjölk

 

3 Comments

Lägg till →

  1. Ursäkta men..

    Per definition så finns INTE ”vegetarisk falukorv”!
    Falukorv skall innehålla en viss mängd kött!

    Inte jag som ”bestämt” detta utan det är en EU-förordning i akt och syfte att skydda lokala inom EU tillverkade traditionella matvaror!

    • Jöran Fagerlund 10 mars 2014 — 12:57

      Precis som det inte finns Rysk champagne🙂

      Du kan vara helt lugn Bengt. Det står Middagskorv på paketet.
      Nu gäller väl bara namnskydd och andra varumärkesskydd möjligheten att saluföra produkter under ett visst namn och inte vad man får säga?
      Lite tråkigt för dig Bengt att du inte kan hindra mig från att säga och tycka vad jag vill. Så kan det gå när det finns yttrandefrihet. Vi lever trots allt inte i Sovjet…

      • Jag tycker att man skall vara just NOGA med vad man säger och vad man benämner olika företeelser .. Det rätta namnet är bäst!

        Visst! Du får säga ”falukorv” om ”middagskorv” men precis som snus är snu om än i gyll’ne dosor så är rosor ändock rosor om än i spruckna krus!

        Men i Sovjetunionen så uttrycktes ju saker och ting på ett oftast förskönande och omskrivande sätt mot vad det egentligen var!

Kommentera

