Föredrag i riksdagen: miljömåltider viktigt verktyg när Göteborg skall nå miljömålen

Delar av kärnan av organisatörerna av Vänsterpartiets miljöpolitiska nätverk: Jens Richard och Deniz.
Delar av kärnan av organisatörerna av Vänsterpartiets miljöpolitiska nätverk: Jens Richard och Deniz.

Vid dagens miljökonferens presenterade jag Göteborgs Stads arbete med miljömåltider och beslutet att bara köpa ekologiskt kött till Stadens verksamheter.  En process där Vänsterpartiet har varit synnerligen aktivt och som visar att vi kan göra skillnad på lokal nivå.

Ni kan troligtvis följa min presentation ganska väl om ni lyssnar på ljudupptagningen:

Det jag inte hann komma in på var kopplingen till andra politikområden, främst förslaget att sälja hämtat vid förskolan. Vår motion stoppades med juridik men som alltid är det snarare en fråga om politik.

Eftersom jag ännu inte börjat med otyget selfie publicerar jag några bilder på övriga deltagare:

Läs alla mina inlägg om mat, klimat och miljö. Liknande inlägg:

1. Vill FP finansiera sina skattesänkningar till överklassen genom att låta äldre ära mat från lidande djur?

2. Borgerligt trams om om ekologiskt kött på Miljö- och klimatnämnden

3. Dags att tänka nytt kring kött och ökenutbredning?

4. Enbart ekologiskt kött och mer vegetariskt i Göteborg

5.  Frågan om hämtmat vid förskolor och skolor är politisk och inte juridisk

6.  Sälj ekologisk hämtmat vid förskolorna och skolorna i Göteborg

Läs även Jessika Svensson som har bloggat om seminariet.

2 Comments

Lägg till →

  1. Annita Boije 21 mars 2014 — 10:48

    Jag beundrar ditt engagemang och din kunskap i miljöfrågor. Sen var det en fröjd att se dig i Kommunfullmäktige igår. Någon borde ha spelat in det för att använda det i valrörelsen. Mvh Annita

Kommentera

