Genomsnitt döljer klimatfrågans klasskaraktär

Annita Boije (V) är min ständiga vapendragare i kommunfullmäktige i miljö- och klimatfrågor.
Annita Boije (V) är min ständiga vapendragare i kommunfullmäktige i miljö- och klimatfrågor.

Huvudfokus vid kvällens kommunfullmäktige var för min del förslaget till skärpning av det lokala miljökvalitetsmålet för begränsad klimatpåverkan. Precis som i Miljö- och klimatnämnden gick den politiska skiljelinjen vid frågan om genomsnitt.

Med skärpningen tar Göteborg viktiga steg mot målet att utsläppen skall vara hållbara och rättvisa 2050. Det är viktigt att vi nu inkluderar alla växthusgaser och inte bara koldioxid. I debatten lyfte jag fram Naturvårdsverkets rapport ”Konsumtionens klimatpåverkan” som slår fast ett samband mellan inkomst och miljöbelastning:

Växthusgasutsläppen följer tydligt hushållens inkomster. Ju högre inkomst desto högre utsläpp.

Inom ramen för arbetet med Stadens miljöprogram har forskningsprogrammet Mistra Urban Futures tagit fram miljöbelastning beräknad på olika typhushåll i rapporten Klimatomställning Göteborg.

Konsumtionens-klimatbelastning1

För att beskriva överklassens överdrivna konsumtion använde jag tidskriften Connoisseurs egen läsarundersökning från 2012. Tidningen skickas gratis till alla som tjänar mer än 1,2 miljoner kronor. Tidigare gick den även till dem med en förmögenhet på över 5 miljoner. Den delen av prenumerationsregistret försvann när förmögenhetsskatten avskaffades 2007. I undersökningen kan man se att 2/3 av läsarna har mer än en bostad och att de äger 4,1 klockor i genomsnitt. Här är lite av deras konsumtion:

Konsumtionens-klimatbelastning2 Konsumtionens-klimatbelastning3 Konsumtionens-klimatbelastning4

Lyssna på mitt första inlägg:

Och min första replik:

Läs alla handlingar från kvällens möte samt alla mina inlägg om kommunfullmäktige, klass, konsumtion och klimat. Liknande inlägg:

1. Schlaug, Malmaeus och jag på miljökonferens i Falun – eller fyra miljöföredrag och ett styrelsemöte

2. Klass och klimat på Vänsterdagarna

3. Klassanalysen är den moraliska basen för att kommunen skall kunna arbeta med förändrade konsumtionsmönster

4. Bekämpa genomsnittets tyranni – senkommen rapport från Miljö- och klimatnämnden 1/10

5. Nästan ett klassperspektiv i miljöpolitiken i Göteborg

Kommentera

