Gårdstenscyklisten del 6: Cykelkärra smidig till dammsugarinköp vid Redbergsplatsen

Nedpackat och redo för avfärd efter visst besvär.
Nedpackat och redo för avfärd efter visst besvär.

Efter att ha delat flygblad i Hjällbo och innan jag skulle hålla föredrag om EU på Vänsterpartiet Backas medlemsmöte i torsdag cyklade jag till Redbergsplatsen för att köpa en dammsugare.

Det är ju nästan på vägen om man tar Marieholmsbron. Cyréns nära Redbergsplatsen ligger kollektivtrafiknära och priserna ligger i nivå med de enorma köpladorna som förutsätter bil. Att det är en liten handlare och inte en koncern gör det också värt att stötta. Det är, tack och lov, inte varje dag dammsugaren lägger av och man behöver köpa en ny. Därför är det värt att lägga ner lite tid på att undersöka såväl butik som modell.

Valet av dammsugare en Electrolux UltraOne Green. Den är gjord av 65 procent återvunnen plast som är helt PVC-fri. Med mer än 60 procent lägre energikonsumtion jämfört med en motsvarande dammsugare har den energiklass A-märkning.

Dammsugaren är tystare än vår gamla och när också denna lägger av en gång i framtiden går den att återvinna till 92 procent.

Förpackningen, som är tillverkad av 100 procent återvunnet material, var något för hög för att få plats i min cykelkärra Chubby. Jag kunde dock plocka ur slangen och munstycket och placera bredvid kartongen i kärran. Sedan kunde jag skära till kartongen lite, med min medhavda fällkniv, så att kärrans dragkedja gick att stänga.

Torsdagen bjöd på utmärkt cykelväder och när turen delades upp i fyra delar på mellan sex och nio kilometer klarade jag det hela utan att bli genomsvettig. Det funkar faktiskt ganska bra att leva bilfritt i Gårdsten.

Fler bilder:

Läs alla mina inlägg om cykel, Brompton och Leica M9. Liknande inlägg:

1. Gårdstenscyklisten del 1: Med cykeln som kundvagn

2. Gårdstenscyklisten del 2: Sopsortering med cykelkärra

3. Gårdstenscyklisten del 3: Hämta spegel och hatthylla med cykelkärra

4. Gårdstenscyklisten del 4: Dags att sadla om till klimatsmart pizzabud?

5. Gårdstenscyklisten del 5: Picknick med stekt korv i dalen

Kommentera

