I medvind på en banvall i lätt nedförslut är sex växlar för lite

Det går lätt att trampa när det är platt och rakt.
Det går lätt att trampa när det är platt och rakt.

En av de vanligaste frågorna jag får om min cykel är ”blir det inte jobbigt med så små hjul?” Tålmodigt försöker jag förklara att det inte handlar om hjulstorlek utan om utväxling. Det skulle bli rätt jobbigt att höra ett par kilometer på lägsta växeln på en 21-växlad 28″-cykel, om man säger så.

De sex växlarna på min Brompton brukar räcka ganska väl till det mesta. Jag orkar ta mig upp för branterna hem till Gårdsten och jag kan hålla ganska god fart på plattare partier. Nu kör jag sällan i något racertempo men jag har aldrig upplevt att sex växlar är begränsande. Första gången var faktiskt i dag på väg hem från svärfar i Gråbo. På vägen dit var det lätt motvind och då märktes det inte så mycket. På vägen hem fick jag däremot vinden i ryggen och på vissa sträckor, där banvallen sluttade lätt nerför, trampande jag luft. Det gick inte att driva på ytterligare. Det får ändå vara ett ganska gott betyg. Cykelbanan mellan Hjällbo och Gråbo på den gamla banvallen är extrem. Sällan är det så rakt och så platt.

Att vindriktningen spelar roll var uppenbart. Det tog mig 59 minuter att trampa de 19 kilometrarna dit och bara 44 minuter hem. Förvisso tog jag inte i lika mycket dit och jag stannade för att fotografera under några minuter. På vägen hem är de sista två kilometrarna från Angered till Gårdsten ganska branta backar. De första 17 kilometrarna från Gråbo till Angered gick på 35 minuter. De sista två på 9 minuter.

Fler bilder:

Läs alla mina inlägg om cykel, Brompton och Leica D-Lux 3. Liknande inlägg:

1. Gårdstenscyklisten del 6: cykelkärra smidig till dammsugarinköp vid Redbergsplatsen

2. ”Soperent” på cykelbanan redan i februari

3. Cecarsallad med en utsikt

4. Modest tempo gjorde att regnet hann i fatt dagens rekognoseringspartull till Tösjön

5. Midsommar i Gråbo

2 Comments

Lägg till →

  1. Riktigt snygga bilder Jöran, diggar verkligen ödsligheten över dem.

Kommentera

